-alur cerita
Sbagai guru kita
perlulah harus benar2 faham jln cerita dari satu adegan ke adegan berikutnya
shingga dpt memberikan pengarahan yg benar kpd murid. Sekiranya guru itu
benar-benar memahami tentang alu cerita iaitu dari peringkat permulaan
sehinggalah akhirnya, jadi pementasan teater atau drama dapat berjalan dengan
lancar. Contohnya semasa permulaan cerita, guru tersebut boleh mengarahkan
murid untuk melakukan aksi ataupun babak-babak yang memerlukan mereka berlakon.
Jadi ini memudahkan murid untuk memahami dan mengahayati teater atau drama yang
dilakukan
-waktu
Waktu
merupakan salah satu aspek yang penting dalam pementasan teater ataupun drama.
Bagi menghasilkan pementasan ataupun persembahan yang baik, waktu itu Harus
diatur dgn baik utk setiap adegan agar tidak menyerap waktu terlalu banyak. Contohnya guru berperanan dalam mengatur dan
membahagikan masa dengan sebaiknya terhadap setiap babak yang dilakonkan.
Pengurusan waktu sangat penting bagi membolehkan persembahan itu tamat pada
waktu yang telah ditetapkan dan pengunaan waktu yang berlebihan akan
mengakibatkan penonton mudah berasa
bosan dan jemu.
-penokohan
Pilih murid2
yg memiliki kemampuan menghafal dan melakon serta keberanian untuk menjadi
watak utama yang harus mengucapkan dialog namun guru juga jgn abaikan murid
yang pasif atau pemalu kerana mereka juga dpt diberi peranan dalm drama sebgai
watak pembantu atau pelakon yang tidak perlu mengujarkan kata bual. Sebagai
contohnya sebelum melakukan pementasan teater, guru harus menjalankan uji bakat
untuk melihat kemapuan bakat murid. Jadi ini memudahkan guru untuk memilih
watak utama dan watak sampingan dalam lakonan tersebut
seting pentas
Guru ataupun
pihak yang terlibat dalam pementasan tater perlu memastikan pengaturan panggung
ini dpt disesuaikan dgn besarnya panggung dan untuk pentas yang besar dan luas.
Sekiranya guru ingin melaksanakan pementasan yang memerlukan penonton yang
ramai, maka tempat tersebut perlulah luas dan besar untuk menampung jumlah para
penonton. Selain itu juga jika, lakonan yang hendak dibuat memerlukan para
pelakon yang ramai, maka pentas tersebut pelulah luas dan selesa untuk para
murid berlakon dan prop dapat diletakkan di tempat yang sesuai
-musik pengiring
Iringan
muzik dapat digunakan untuk mendokong suasana dalam setiap adegan dan setiap
babak bagi tujuan ini, persiapan music iringan yang sesuai dengan suasana
setiap babak. Senagai contohnya sekiranya teater yang hendak dipentaskan
mengadungi unsur-unsur sedih, maka musik iringan perlulah bunyi yang sayu yang
dapat meresap ke dalam jiwa penonton untuk membolehkan penonton merasai
kesedihan yang dilakonkan oleh penonton tersebut.
-kostum pelakon
Guru boleh
menyediakan kostum pelakon yang sesuai
dengan watak dan cerita yang
dibawa oleh murid. Sebagai contohnya sekiranya murid tersebut melakonkan awatak
orang miskin, kostum yang sesui dipakai adalah baju yang compang camping dan
lusuh, berlainan pula dengan watak orang
kaya ataupun golongan elit, pemilihan kostum mestilah dari baju yang elegen dan
perhiasan yang mewah contohnya barang kemas dan sebagainya. Pemilihan kostum
ini akan menaikkan semangat murid untuk erlakon dan para penonton juga akan
berasa teruja untuk melihat aksi yang dilakonkan oleh penontn
-pencahayaan
Dpt
digunakan untuk mendukung suasana dan guru boleh menggunakan lampu sportlinght
aneka warna dan jika tiada, boleh disesuaikan dgn mana2 lampu. Sebagai
contohnya sekiranya adengan yang dilakonkan itu berkisar pda waktu malam, maka
pencayaan lampu perulh suram ataupun gelap sedikit daripada waktu bias.
Pemilihan pencayaan dapat menajdikan penonton berasa teruja terhadap aksi yang
dipentaskan dan ini juga dapat meneglakkan daripada penonton berasa bosan dan
jemu sekiranya mengguankan pencahayaan yang sama sahaja.
-latihan
Guru perlu
melatih murid dengan sbanyak mana mungkin agar murid semakin mahir
melakukannya. Murid perlu memberikan perhatian dalam penghafalan skrip mengikut
urutan babak. Guru perlu memberikan latihan terhadap suara murid khususnya
intonasi, eksperi wajah dan sikap lakonan yang agak sukar. Sekiranya latihan
secukupnya telah dilaksanaan, maka murid akan berasa lebih bersedia apabila
membuat persembahan. Selain itu juga latihan ini juga bertujuan untuk melihat
kemapuan murid dan juga untuk membuat penambah baikkan terhadap lakonan murid