·
Kaedah
direktif - Belajar mll penerangan & diikuti o ujian kefahaman &
latihan. Guru memberikan penerangan scr
langsung kpd murid ttg kepelbagaian budaya dlm Kelompok mereka. Fokus diberikan
kpd kemahiran asas, latih tubidan latihan kecekapan.
·
Kaedah
mediatif. Guru boleh menggunakan bahan media dlm pembelajaran. Contohnnya,
penggunaan computer dan buku elektronik. Guru mengajar murid untuk
mengaplikasikan pengetahuan utk menyelesaikan mslh, membuat keputusan,
mengenalpasti andaian dan menilai kebenaran andaian, keputusan dan hipotesis
khususnya yg berkaitan dgn budaya yg masih relevan utk diamalkan o murid.
·
Kaedah generatif
- Guru
menggalakkan murid menjana idea2 kritis dan kreatif yg sesuai dgn budaya yg
diketengahkan. Membuat pertimbangan utk meneruskan budaya yg relevan dgn
kehidupan masa kini.
·
Kaedah
konteksual - Mengaitkan pembelajaran kpd reality kehidupan. Dapat memotivasikan
murid2 utk membuat kaitan antara ilmu pengetahuan dgn pengaplikasiannya kpd
budaya kehidupan mereka sbg ahli keluarga, masyarakat dan rakyat.
·
Kaedah
koperatif. Murid belajar scr berkumpulan dpt dan berbincang scr harmonis. Murid2
dpt kerjasama dan berinteraksi dgn murid yg datangnya dari pelbagai latar
budaya. Murid dilatih dgn akauntabiliti diri dan bertanggungjawab sesama ahli
·
Kaedah
metakognitif - Memberikan peluang kpd murid2 memikirkan ttg proses pembelajaran,
rancangan pembelajaran, pemantauan dan penilaian kendiri. Guru boleh memberikan tugasan yg berkaitan
dgn budaya masyarakat yg masih relevan utk dibahaskan o mereka.