- PENGUASAAN lebih satu bahasa memberi banyak kelebihan dalam kehidupan dan dunia kerjaya. Kemampuan menguasai lebih satu bahasa selain bahasa ibunda juga mampu meningkatkan keterampilan pada peringkat antarabangsa. Dalam konteks masyarakat majmuk seperti Malaysia, penguasaan bahasa kaum lain seperti Mandarin dan Tamil adalah bertepatan dengan tuntutan semasa.
- Melalui bahasa yang difahami bersama akan dapat mengeratkan lagi perpaduan serta lebih memahami budaya kaum lain selaras konsep 1Malaysia. Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin merangkap Menteri Pelajaran bahawa kerajaan sedia mengkaji cadangan mewajibkan subjek Bahasa Mandarin dan Tamil di Sekolah Kebangsaan (SK) bagi membolehkan murid pelbagai kaum di negara ini menguasai lebih daripada dua bahasa, termasuk bahasa Melayu dan bahasa Inggeris wajar disambut baik. Jika murid di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) mempelajari bahasa Melayu dan Inggeris, tidak ada sebab murid di SK tidak boleh mempelajari bahasa Mandarin dan Tamil serta menguasainya dengan baik. Kita sedia maklum, bahasa Mandarin adalah bahasa paling ramai ditutur di dunia, berdasarkan jumlah penduduk negara China berjumlah 1.3 bilion, manakala India adalah penduduk kedua teramai di dunia, kira-kira 1 bilion yang turut menggunakan bahasa Tamil. Jika ia dilaksanakan murid yang mahu menguasai bahasa Mandarin atau Tamil, tidak saja boleh ke SJKC atau SJKT, mereka juga boleh memperolehnya di SK. Pada masa sama, murid di semua sekolah terbabit dapat berinteraksi dengan lebih berkesan, walaupun mempunyai aliran berbeza, tanpa polarisasi kaum.
- Pada masa depan, barangkali kita tidak lagi berasa wujud diskriminasi ketika membaca iklan pekerjaan keperluan menguasai bahasa tertentu oleh majikan sebagai antara syarat utama permohonan. Apapun langkah ini tidak wajar hanya tinggal cadangan atau hanya pada peringkat kajian. Semua aspek berhubung pelaksanaan perlu diberi perhatian serius seperti menyediakan tenaga pengajar mencukupi, memperhalusi kurikulum yang akan diguna pakai, mahupun menentukan mata pelajaran ini dijadikan subjek teras atau wajib lulus. Bagaimanapun, ketika melaksanakan matlamat ini, semua pihak terutama Kementerian Pelajaran sendiri tidak wajar mengabaikan penggunaan bahasa Melayu kerana bahasa itu adalah bahasa kebangsaan yang patut dipelajari semua warga negara ini. Perlembagaan Malaysia, Perkara 152, Akta Bahasa Kebangsaan, dengan jelas menyatakan bahawa bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan bagi negara ini dan ia patut dikuasai semua kaum tanpa mengira asal usul mereka. Semua pihak perlu melihat langkah ini sebagai satu kewajaran dalam perspektif lebih terbuka tanpa prejudis, bukan sebagai retorik politik atau perkauman. Menguasai bahasa bermakna menguasai cabang ilmu dalam bahasa sumber dan ia tidak akan merugikan sesiapa, hatta bahasa Arab, Perancis, Greece dan Parsi yang suatu ketika dulu pernah membina tamadun dunia.
- hakikatnya, bahasa Inggeris adalah satu kemestian untuk kemajuan tamadun Malaysia. Sering sekali kita cuba mengambil contoh negara-negara maju seperti Jerman dan Jepun yang boleh menggunakan bahasa ibunda pada pendidikan peringkat tinggi. Tetapi kita lupa bahawa negara-negara tersebut telah awal lagi mendahului perkembangan sains dan teknologi sehingga seiring dengan negara-negara yang menggunakan bahasa Inggeris.
- pelbagai kaum perlu mewujudkan kesedaran dalam menguasai satu atau lebih bahasa seperti bahasa Melayu, Inggeris dan tidak juga lupa sekurang-kurangnya satu lagi bahasa mana-mana satu kaum di Malaysia iaitu Mandarin, Tamil, ataupun bahasa-bahasa lain.
- Melalui penguasaan bahasa yang pelbagai, anggota bangsa Malaysia boleh berbangga dengan diri sendiri di atas kebolehan multilingual, ataupun setidak-tidaknya bilingual.
- Walaupun bahasa Inggeris turut ditekankan dalam penguasaan bahasa, ia tidak seharusnya menjejaskan kedudukan bahasa kebangsaan iaitu bahasa Melayu.
- Penerimaan bahasa Inggeris perlu dlm kalangan rakyat Malaysia sebagai bahasa global tanpa menjejaskan menjejaskan status bahasa kebangsaan iaitu bahasa Melayu yang menjadi saluran pembinaan bangsa. Sebagai warganegara, setiap orang wajib berbahasa Melayu. Bahasa Melayu bukan sekadar alat komunikasi antara rakyat tetapi juga alat perpaduan.
Friday, December 6, 2013
KEPENTINGAN MENGUASAI BAHASA LAIN SELAIN BAHASA MELAYU
Thursday, December 5, 2013
ISU SEMASA BERKAITAN KDWIBAHASAAN
Cabaran yang dihadapi ialah apabila terdapatnya pihak yang
tidak mahu menerima guru-guru bukan Cina untuk mengajar BM di sekolah jenis
kebangsaan; atas alasan bahawa guru-guru BM hendaklah menguasai bahasa Cina.
Ini bermakna pihak berkenaan secara halus menolak
perlaksanaan bahasa kebangsaan dan mengutamakan dwi-bahasa; malah pengajaran BM
di sekolah berkenaan tidak dalam BM tetapi di dalam bahasa Cina.
Tindakan sedemikian akan melambatkan dan mengurangkan daya
kefasihan para pelajar di dalam BM. Dengan daya kefasihan yang amat sederhana
akan mengurangkan proses interaksi antara kaum untuk mencapai perpaduan
nasional.
Wednesday, December 4, 2013
PERANAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA
pada tanggal
22 Jun 1956 Kerajaan Malaysia telah menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam
usaha memartabatkan Bahasa Melayu. Penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)
bertujuan untuk mengembangkan Bahasa Melayu yang bakal dijadikan bahasa
kebangsaan pada ketika itu. Pada tahun 1959, DBP telah dinaikkan taraf sebagai
sebuah badan berkanun menerusi Ordinan Dewan Bahasa dan Pustaka 1959.
Peranan-peranan DBP :
membina
dan memperkaya bahasa kebangsaan dalam semua bidang termasuk sains dan
teknologi. Sepertimana
yang diketahui umum bahawa dalam bidang sains dan teknologi, hanya
perkataan-perkataan daripada Bahasa Inggeris yang digunakan untuk membina atau
menghasilkan sesuatu penemuan atau penciptaan yang baru khususnya dalam bidang
perubatan. Oleh hal yang demikian, pihak Dewan Bahasa dan Pustaka telah
berusaha dan memainkan peranan yang sangat penting bagi memperkaya bahasa
kebangsaan kita iaitu Bahasa Melayu supaya lebih banyak perkataan daripada
Bahasa Melayu dihasilkan di dalam bidang-bidang yang pesat berkembang
sperti bidang sains dan teknologi
Memajukan
bakat kesusasteraan, terutama dalam bahasa kebangsaan. Menurut Berita Harian, DBP mengiatkan
program dari semasa ke semasa iaitu Minggu Penulis Remaja dengan motif
melahirkan dan memupuk penulis muda. Program ini juga bertujuan melahirkan
pewaris ilmu kesusasteraan pada masa depan. Dalam usaha memperkasakan ilmu
kesusasteraan ini, DBP sekali lagi menggunakan kaedah penganugerahan bagi
menggalakkan sasterawan-sasterawan menceburi bidang ini. Kepentingan Dewan
Bahasa dan Pustaka (DBP) adalah begitu penting sehingga ia diiktiraf oleh
jabatan kerajaan sebagai Badan Berkanun melalui Akta Parlimen pada tahun 1959
dalam memantapkan lagi pengembangan bahasa sastera. Begitu juga dengan
pengaturan rancangan memupuk bahasa sastera dengan baik.
Mencetak
atau menerbitkan atau membantu usaha percetakan atau penerbitan buku-buku,
risalah-risalah dan lain-lain bentuk persuratan dalam bahasa kebangsaan. Pihak DBP merupakan sebuah
organisasi yang begitu penting dalam industri percetakan dan penerbitan
buku-buku, risalah-risalah, kamus-kamus, serta pelbagai bentuk bahan ilmiah
kerana ia merupakan salah sebuah organisasi penerbitan yang terbesar di
Malaysia. Pihak DBP telah banyak mencetak dan menerbitkan buku-buku untuk
sekolah-sekolah seperti buku teks dan buku rujukan yang merupakan bahan ilmiah
yang sangat penting bagi pelajar-pelajar sekolah rendah mahupun sekolah
menengah. DBP juga bergiat aktif dalam menerbitkan buku-buku kesusasteraan
Bahasa Melayu mahupun dalam Bahasa Inggeris. Ini bermakna peranan yang
dimainkan oleh DBP adalah sangat penting dan ia juga memberi impak yang baik
dalam bidang kesusasteraan, pendidikan, dan juga industri percetakan Negara.
Menurut Bekas Menteri Kehakiman Malaysia, Dato’ Dr. Sulaiman Hj. Daud (1990: 1)
bahawa Dewan Bahasa dan Pustakan (DBP) sejak 20 tahun lalu berjaya menerbitkan
tidak kurang daripada 50 judul buku undang-undang Bahasa Melayu. Ini
menunjukkan DBP juga bertindak sebagai medium penterjemahaan karya-karya asing.
Maka ilmu dari luar dapat diadaptasikan dalam Bahasa Melayu bagi memperkayakan
perbendaharaannya. Dalam masa yang sama DBP juga memerlukan penglibatan para
sarjana, pengkritik dan pemantau bahasa, agar buku-buku terbitan DBP dapat
dianalisa dan diberi ulasan-ulasan fragmentasi atau resensi
buku, agar orang ramai akan dapat menikmati dan memahami intipati buku-buku
yang diterbitkan oleh DBP.
membakukan
ejaan dan sebutan, dan membentuk istilah-istilah yang sesuai dalam bahasa
kebangsaan;
Pelaksanaan dasar bahasa yang menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
di sekolah rendah, menengah dan hinggalah ke peringkat institusi pengajian
tinggi menggerakkan kegiatan peristilahan yang didukung oleh Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP). Banyak Jawatankuasa Istilah (JKI) telah ditubuhkan oleh DBP
dengan kerjasama institusi pengajian tinggi awam untuk mengumpul, membentuk
dan menyebar luas istilah bahasa Melayu dalam bidang sains asas dan sains
gunaan. Perubahan ini menyaksikan perancangan korpus bahasa Melayu berkembang
dengan cepat sekali.
untuk
menggalakkan penggunaan bahasa kebangsaan yang betul. Sepertimana yang sedia maklum, tidak
ramai atau hanya segelintir sahaja daripada rakyat Malaysia yang menggunakan
Bahasa Melayu dengan betul. Majoriti daripada mereka menggunakan Bahasa Melayu
yang tidak betul. Sebagai contoh yang paling ketara ialah rakyat Malaysia
menggunakan bahasa pasar sebagai bahasa percakapan harian mereka. Bukan
sahaja sebagai bahasa percakapan harian, malah notis-notis ataupun
risalah-risalah awam yang diedarkan kebanyakannya tidak menggunakan Bahasa
Melayu yang betul seperti risalah-risalah ataupun poster-poster untuk konsert
dan promosi kompleks-kompleks beli-belah. Oleh hal yang demikian, pihak DBP
perlu memainkan peranan yang sangat penting untuk mengatasi masalah yang telah
berleluasa hingga ke hari ini seperti mewujudkan buku-buku dan risalah-risalah
dan akhbar-akhbar yang menggunakan dan memperbetulkan penggunaan Bahasa
Melayu yang tidak betul di kalangan rakyat Malaysia. Walaupun DBP menggalakkan
penggunaan bahasa kebangsaan namun setelah masa beredar melangkaui peredaran
zaman kini banyak pecampuran bahasa seperti bahasa rojak yang sedang menular
dalam masyarakat masa kini. Oleh itu, dengan adanya DBP masalah penyalahgunaan
bahasa ini dapat dibendung. Disamping itu, keaslian bahasa kebangsaan ini tidak
dicemar. Begitu juga dengan penggunaan bahasa singkatan. Contohnya,
singkatan bagi sungai, bukit, jalan, dan sebagainya. Penggunaan singkatan ini
memudahkan penulis surat bagi alamat dan kawasan.
untuk
menggalakkan penggunaan bahasa kebangsaan supaya ia akan digunakan secara
meluas bagi segala maksud mengikut undang-undang yang sedang berkuat kuasa. Dalam usaha memperkembangkan bahasa
Melayu DBP melaksanakan pelbagai program melalui fungsi pengukuhan dasar bahasa
kebangsaan, pemantauan,pemupukan, penataran, pekhidmatan dan penyebaran.
Pelbagai kegiatan dilaksanakan melalui fungsi-fungsi ini bagi memastikan
kedudukan bahasa Melayu terus menjadi mantap sebagai bahasa kebangsaan, bahasa
rasmi dan bahasa perpaduan negara Malaysia. Di sinilah peranan yang
dimainkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sangat penting ke arah
memasyarakatkan secara meluas penggunaan bahasa Melayu dengan pendekatan dan
kaedah yang menarik dan selaras dengan perkembangan teknologi
info-telekomunikasi. Daripada kaedah biasabiasa dan stereotype yang
sering digunakan, DBP perlu meneroka pendekatan baru melalui industri kreatif,
media sosial dan elektronik mengadakan program pembelajaran bahasa Melayu dan
menghasilkan promo, iklan, drama dan sitkom televisyen dan radio yang
bersangkutan dengan bahasa Melayu.
Menjadikan
Bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi yang cekap dan berkesan dalam semua
bidang terutama dalam bidang pentadbiran negara, dalam bidang pengajian tinggi,
dan dalam kegiatan yang maju dan kompleks seperti kegiatan intelektual,
kegiatan kebudayaan, ekonomi dan perdagangan. Masalah dan kekangan yg
timbul ialah terdapat golongan yang berpandangan bahawa bahasa Inggeris
merupakan bahasa yang maju dan bersifat saintifik. Tetapi kita jangan lupa
bahawa bahasa Melayu pernah menjadi bahasa lingua franca suatu ketika dahulu
yang dituturkan dan digunakan sebagai bahasa komunikasi oleh golongan
pedagang, golongan agama, golongan pemodal di nusantara ini. Bahasa Melayu kini
telah dituturkan oleh masyarakat di negara ini sebagai bahasa komunikasi,
bahasa perpaduan dsb.
Tuesday, December 3, 2013
Sumbangan Abdullah Munsyi dalam perkembangan bahasa Melayu
- Faktor kuasa barat mulai bertapak di Tanah Melayu.
Huraian/Contoh: Penjajahan barat oleh
Inggeris ke atas Tanah Melayu telah menyebabkan kuasa golongan feudal mulai
merosot, pada ketika proses transisi inilah Abdullah Munsyi tampil sebagai
penulis yang membawa perubahan. Ini dapat dibuktikan melalui karya-karya yang
dihasilkan beliau seperti Kisah Pelayaran Abdullah (1838) yang menceritakan
pengalaman yang dilalui oleh beliau semasa mengikuti rombongan penjajah
Inggeris ke negeri-negeri pantai Timur.
- Faktor
arus modenisasi yang dibawa oleh penjajah barat.
Huraian/Contoh: Kehadiran alat cetak yang
dibawa bersama arus modenisasi barat telah memungkinkan karya-karya yang
ditulis oleh Abdullah Munsyi dicetak dan diterbitkan. Beliau merupakan
pengarang Melayu pertama yang karyanya dicetak. Antara karyanya yang terawal
dicetak ialah Kisah Pelayaran Abdullah (1838).
-Faktor bakat dan kebolehan semulajadi dalam bidang tulis menulis.
Huraian/Contoh: beliau memang berbakat dalam
tulis-menulis, idea yang diberikan kreatif. Olahan cerita yang disampaikannya
juga menarik serta terperinci. Idea dan pemikiran dalam karya-karyanya yang
berbentuk autobiografi seperti Syair Singapura terbakar (1830) Kisah Pelayaran
Abdullah (1838) membuktikan beliau memang berbakat dalam bidang penulisan yang
melayakkannya berada dalam zamannya sendiri.
-Faktor zaman Abdullah Munsyi adalah zaman pergolakkan
Huraian/Contoh: Abdullah Munsyi berada dalam
dua situasi iaitu menjelang keruntuhan kuasa politik kaum bangsawan Melayu dan
bermulanya kegemilangan pengaruh asing. Senario itu telah memungkinkan Abdullah
membawa pembaharuan dalam karya-karyanya yang tidak terikat lagi pada tradisi
istana. Ini jelas dalam kebanyakkan karyanya tidak lagi memberi penekanan pada
golongan feudal seperti dalam Hikayat Abdullah.
- Faktor penyebaran agama kristian.
Huraian/Contoh: Penyebaran agama kristian
yang dibawa oleh mubaligh-mubaligh dari barat turut membawa masuk ilmu-ilmu
barat yang mula berkembang dan mula melemahkan kuasa golongan feudal orang
Melayu. Abdullah Munsyi yang turut belajar dengan beberapa orang paderi seperti
Thomson dan juga Milne telah menerima tempias keilmuan barat sehingga
memungkinkannya mencipta pembaharuan dalam karya-karya beliau ini terbukti
melalui penggunaan istilah-istilah Inggeris dalam karya beliau seperti Hikayat
Abdullah Munsyi. Antaranya police dan college.
Monday, December 2, 2013
kepentingan sulalatussalatin dalam membicarakan perkembangan bahasa Melayu zaman kesultanan Melayu Melaka
-digunakan dalam pentadbiran dan aktiviti perdagangan
serta
-menjadi “lingua franca” para pedagang.
-Bahasa Melayu juga telah menjadi alat penyebaran agama
Islam ke seluruh Kepulauan Melayu.
- Bahasa Melayu telah mendapat bentuk tulisan baru iaitu
tulisan Jawi.
-Perbendaharaan kata juga telah bertambah dengan wujudnya
keperluan untuk mengungkapkan idea-idea yang dibawa oleh peradaban Islam.
-Keagungan Kesultanan Melaka jelas tergambar di dalam
“Sejarah Melayu” oleh Tun Seri Lanang, sebuah karya dalam Bahasa Melayu yang
sangat tinggi nilainya.
-campuran kod,bahasa lain ; arab(ghaib,alkisah),cina(tanglong),,,Sanskrit(anugerah,ciri),,,jawa(manira,penjurit),,parsi(gorah
bumi),,
- kesilapan mentranskripsikan ejaan jawi yang menyebabkan
pengertian dan maknanya berubah. Hal ini mungkin juga disebabkan para pengedit
yang terdiri dari sarjana-sarjana Barat ini kurang mendalam pengetahuan mereka
dalam bahasa Melayu di samping kemungkinan didorong oleh sebab-sebab politik penjajah
sebagaimana kita sekarang sebagai satu bangsa yang merdeka dan berdaulat ingin
membuat tafsiran sejarah dari kepentingan dan kaca mata kita Sendiri.
Sunday, December 1, 2013
Contoh kependekan yang ada dalam Kamus Dewan
1. Ant – antropologi
2. Ar – Arab
3. Bio – biologi
4. Sos – Sosiologi
5. Kd – Kedah
Subscribe to:
Posts (Atom)