Saturday, January 31, 2015

Tonggak pendidikan UNESCO (kesan positif jika dilaksana)

Tonggak 1.Belajar utk menguasai ilmu
·         Manusia perlu bljr memahami dunia sekeliling supaya dpt memperkembang kemahiran kerjaya & berkomunikasi dgn org lain.
·         Guru berperanan sampaikn ilmu kpd pljr.
·         Tonggak ini memberi implikasi ‘belajar bagaimana hendak belajar’ dgn kembangkn tumpuan, kemahiran ingatan & kebolehan berfikir seseorang.
·         Awal perkembangan kanak2, kita bljr beri perhatian, kemahiran ditambahbaik dgn peluang pmbljrn spnjg hyt.
·         Guru mestilah menjadi penyampai berkesan utk pastikn pljr kuasai ilmu utk aplikasikn dlm dunia pekerjaan.
·         Guru harus ikut trend perubahan & kemas kini pengetahuan, supaya pljr terima pengetahuan terkini & bertanding dgn org lain dlm dunia berteknologi tinggi.

Tonggak 2.Belajar utk mengausai kemahiran
·         Sediakan peluang pljr menguasai nilai peribadi seperti kemahiran interpersonal disamping pengethuan & kemahiran.
·         Kemahiran seperti berkomunikasi, berpasukan & menyelesaikan masalah, utk diaplikasikn dlm bidang pekerjaan kelak.

Tonggak 3.Belajar utk jadi insan berguna
·         Pendidikan harus menyumbang kpd pembentukan insan menyeluruh dr segi fizikal, intelek, rohani, emosi, kepekaan & penghargaan estetika.
·         Setiap individu terima didikan sjk awal kanak2 hingga remaja.
·         Membolehkan individu berfikir scr kritis, berdikari & berupaya buat keputusan terhadap tindakan.
· 
Tonggak 4.Belajar utk harmoni & bekerjasama
·         Cbrn yg sukar dipupuk kerana sesuatu kelompok lebih berasa berkuasa hingga syakwasangka thdp kelompok lain.
·         Pendidikan harus beri peluang pljr fhm org lain sejak awal persekolahan.
·         Terapkan nilai murni.
·         Murid perlu didedahkan dgn kepelbagaian budaya, agama & tingkah laku etnik di Malaysia.
·         Guru perlu terbuka & tidak boleh mengongkong jika murid ingin tahu tntg budaya org lain.
·         Adakan lawatan, gotong royong di tempat lawatan.


Friday, January 30, 2015

Cabaran pendemokrasian pendidikan

1. Infrastruktur yg lgkp & mencukupi utk semua pljr.
-tangani kesesakan b.drjh, tmbh bilik drjh
2. bilangan guru siswazah & bukan
-program pensiswazahan guru
3. Program pembangunan pendidikan
-Skim pinjaman buku teks, rancangan makanan tambahan, skim baucer tuisyen
4. peningkatan mutu pengajaran - guru
-penubuhan pusat kegiatan guru : Knl pasti klmhn2 dlm pgjrn & kongsi idea utk astasi, jurang perbezaan bndr dan luar bndr disamaratakan
5. keadilan kpd semua plr-guru
-tanpa kira gender / kaum. Tak pilih kasih.


Thursday, January 29, 2015

Peranan guru membentuk perpaduan / integrasi nasional

i.aktiviti menerapkan semangat patriotisme yg berterusan  - peranan guru
*      sambutan bulan kemerdekaan : aktiviti deklamasi sajak, pidato, sayembara puisi, syair & nyanyian patriotik serta karya kreatif pljr.
*      Aktiviti kokurikulum seperti kuiz bina bangsa, kempen cintakan warisan seni, bangsa & negara, kempen kibar jalur gemilang, pertandingan hias bilik darjah sempena hari kemerdekaan & bahas perpaduan
*      Bg peluang pljr pelbagai kaum berinteraksi dlm pelbagai aktiviti di sekolah. Dpt membina jati diri serta tanam smgt kecintaan kpd bangsa & negara.

ii.  membentuk keperibadian dan perwatakan pelajar-– peranan guru
*      agama islam & pendidikan moral, sejarah
*      Penanaman nilai murni yg dpt menyatupadukan semua kaum serta beri peluang berinteraksi wlpn aliran pendidikan berlainan.
*      Terapkan konsep 1 malaysia : Pemangkin utk wujudkn & membina negara bangsa yg mempunyai sikap kesamaan & kekitaan. Amalkan hormat-menghormati, ikhlas & saling percaya antara kaum.

iii.aktiviti kokurikulum – peranan guru
*      Perkhemahan : -badan beruniform seperti pengakap, pandu puteri, bulan sabit merah dsb. Semangat kekitaan, bekerjasam apabila menjalankan aktiviti.  wujudlah perpaduan di antara peserta-peserta perkhemahan yang datang dari sekolah yang berbeza, latar belakang yang berbeza dan kebudayaan berbeza.
*      Sukan sekolah : bukan semata-mata untuk kesihatan tetapi untuk perpaduan. Matlamat utama hari sukan ialah mewujudkan persefahaman, semangat kekitaan dan perpaduan diantara pelajar-pelajar sekolah. Pada hari sukan, aktiviti permainan, perarakan dan perhiasan khemah membolehkan murid sebagai satu kumpulan yang majmuk. 

iv.aktiviti kurikulum –peranan guru
*      Lawatan smbil belajar-mengenali etnik & budaya penduduk setempat, bangsa lain. Pupuk kemesraan

v.strategi P&P dlm kelas– peranan guru
*      membahagikan pelajar secara berkumpulan dalam melaksanakan projek-projek sekolah, seperti kajian sains, persembahan, dan sambutan-sambutan majlis di sekolah.
*      Galak pelajar berkomunikasi dgn pljr berlainan kaum

*      guru tidak boleh mencetuskan isu-isu sensitif semasa mengajar, misalnya dengan mengagung-agungkan warisan budaya sendiri dan mengejek budaya kaum lain.

Wednesday, January 28, 2015

Implikasi akta pendidikan 1996 ke atas sistem pendidikan kebangsaan

ü  FPK jadi landasan akta

ü  Sistem pendidikan dimantapkan bagi semua peringkat persekolahan


ü  Kedudukan bhs kbgsaan diperkukuhkn


ü  Kurikulum diselaraskan

Tuesday, January 27, 2015

Peranan kerajaan membentuk perpaduan atau integrasi nasional

i.sekolah wawasan – peranan kerajaan  
*      Diluluskan oleh kabinet thn 1997, menggabungkan 3 sekolah berlainan aliran dlm 1 kompleks, pelajar kongsi guna kemudahan seperti padang & kantin. Interaksi guna bahasa kebangsaan (sumbangan dlm perpaduan kaum).
*      Membolehkan interaksi & komunikasi antara 1 sama lain. (sumbangan dlm perpaduan kaum)
*      Mengeratkan perpaduan. Integrasi kaum diberi penekanan sjk murid sekolah rndh lg. Fhm budaya, bahasa & pemikiran kaum lain.hubungan mesra ibu bapa yg hntr & ambil anak2 / semasa gotong-royong. (sumbangan dlm perpaduan kaum)

ii. rancangan integrasi murid utk perpaduan (RIMUP) – peranan kerajaan
*      Modul aktiviti kecemerlangan akademik : seminar menghadapi peperiksaan, modul aktiviti kesukanan & permainan : permainan tradisional, modul aktiviti kokurikulum : sukaneka/perkhemahan, modul aktiviti khidmat myrkt : gtg-ryg, modul aktiviti meningkatkan patriotisme : kempen kibar jalur gemilang
*      Murid bergaul mesra
*      Ibu bapa & msyrkt stmpt dilibatkan dlm aktiviti

iii. memperkasakan bahasa kebangsaan – peranan kerajaan
*      Galakkan guna sebagai bahasa pengantar & jadikan sbg bahasa perpaduan.
*      Guru perlu mencintai bahasa ini terlebih dahulu sblm ditanamkan kpd murid.
*      Adakan program wacana ilmu, minggu bahasa kebangsaan, pertandingan menulis, pertandingan membaca, pertandingan bahasa & pidato, pertandingan puisi & pengucapan awam.

iv.  sistem pendidikan kebangsaan– peranan kerajaan
Kurikulum, sukatan pelajaran, sistem peperiksaan yang seragam  : Langkah ini boleh menolong proses menyatupadukan pelajar berbilang kaum di samping mewujudkan keperibadian yang sama.

v. memperkasakan sekolah kebangsaan– peranan kerajaan
*      Infrastruktur lgkp & berkualiti

*      Semua pljr kuasai 3M

Monday, January 26, 2015

Hak kanak-kanak / Tanggungjawab dalam memberikan hak kanak-kanak

1.       Hak kehidupan

-          Memastikan keperluan asas seperti mknn, tmpt tinggl, air minuman bersih & jagaan kesihatan.
-          Merangkumi hak utk hidup & hak utk dapat standard kesihatan & perubatan yg tinggi.
Usaha yg dilakukan :
ü  Akta Pusat Jagaan Kanak2 1984 : pastikan standard maksimum menjaga knk2 di pusat jagaan kanak2, penguasaan lebih ketat & tingkatkan kualiti penjagaan kanak2.

ü  Akta taman asuhan kanak2 1984 (Akta 308) :

Ø  Akta berkaitan pendaftaran, pengawalan & pemeriksaan tmn asuhan knk2
Ø  Beri perlindungn knk2 usia bwh 4 thn
Ø  Thp kesihatan, kslmtn, pendidikan knk2 terjamin. Jika berdaftar, mudah dilakukan oleh Pejabat Kesihatan, Pihak Berkuasa Tempatan. Dftr, rekod, jadual waktu & menu mestilah diselenggara sempurna, peralatan  cukup & bersesuaian, kebersihan & pencegahan kebakaran diperiksa.

2.       Hak perlindungan

Perlindungan dr segi

-          Diskriminasi
-          penderaan & pengabaian
-          perlindungan utk knk2 tanpa keluarga & perlindungan kpd knk2 pelarian
-          perlindungan penderiraan seksual, fizikal & eksploitasi,
-          penyalahgunaan dadah

Usaha yg dilakukan :

ü  meningkatkan penyertaan ahli msyrkt dlm aktiviti/program pencegahan&pemulihan.

ü  Menubuhkan pasukan pelindung Kanak2 & Pusat aktiviti kanak2. Bertujuan utk beri perkhidmatan kpd keluarga yg terdedah dgn keganasan seksual, penderaan, dsb. Pendekatan yg diberi iaitu kaunseling anak2 ibu bapa, kursus keibubapaan, penjagaan kanak2. Tujuan : beri sokongan.

ü  Ditubuhkan Pasukan utk Mengesan Penderaan Kanak2 & Kanak2 Terabai (SCAN) ditubuhkn di hospital daerah & negeri. Tujuan : selia / pantau kes penderaan kanak2 yg dirujuk hospital





ü  Akta perlindungan kanak2 1991 (Akta 468), dalam seksyen 2, kanak2 memerlukan perlindungan jika:

Ø  Dicederakan/dianiaya oleh penjaga dr segi fizikal, emosi/seks.
Ø  Penjaga knk2 x layak/ mengabaikan/ x berupaya jlnkn pengawasan & pengawalan ke atas knk2. Knk2 juga terlibat dlm pergaulan x sihat & terdedah kpd bahaya moral & x dapat dikawal lagi.
Ø  Penjaga knk2 abai/keberatan adakan pemeliharaan, mknn, pakaian & tmpt berteduh yg cukup utk knk2.
Ø  Knk2 tlh ditinggal penjaga / slps siasatan penjaga x dijumpai & x ada org lain sanggup & berupaya pelihara knk2 itu
Ø  Knk2 dirawat utk dipelihara kesihatan apabila penjaga mengabaikannya
Ø  Knk2 berkelakuan yg memudaratkan diri / org lain & penjaga x ambil tindakan utk perbaiki
Ø  Pertelingkahan penjaga & knk2 yg menyebabkan kecederaan emosi


3.       Hak perkembangan

-          Termasuk semua jenis pendidikan & hak kpd ‘standard of living’

-          Meliputi :
Fizikal, mental, kerohanian, moral & sosial, pendidikan formal, penjagaan kesihatan baik, peluang turut serta dlm aktviti ekonomi, sosial, keagamaan, politik

-          Merangkumi juga :
Persekitaran selamat, pendidikan, kemudahan, kebebasan

4.       Hak penyertaan

-          Semua knk2 berhak :

ü  Jumpa kanak2 lain & berkawan
ü  Sertai kelab/persatuan
ü  Beri pandangan mereka
ü  Mengiktiraf knk2 berhak utk berkembang scr mental, fizikal & sosial


Sunday, January 25, 2015

Tujuan Konvensyen Mengenai Hak Kanak2 (CRC) dalam Perhimpunan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) ke44 pada 20 nov 1989

·         Dokumen utk beri perlindungan knk2 drpd pengabaian , penderaan, eksploitasi, jamin knk2 mendapat haknya.
·         Byk negara yg x ada struktur perundangan bg knk2.
·         Perkembangn sihat knk2 amt penting.
·         Knk2 lmh berbanding org dewasa
·         Knk2 mudah terjejas dgn apa yg dilakukan @ tidak dilakukan

·         Knk2 x berhak mengundi & x mempunyai pengaruh politik @ ekonomi.

Saturday, January 24, 2015

Peranan guru dalam menangani masalah gangguan emosi murid

-Laksana program2 berbentuk pendidikan. Utk tingktkn akademik, bangunkan kemahiran sosial, kwl tingkah laku, & tingkatkan konsep kendiri.

-hntr murid utk dptkn khidmt psikologi & kaunseling. Bimbingan boleh diperoleh drpd ahli psikologi, kaunselor & personal yg berkelayakan.

-memastikan murid diberi penerangan jelas tntg bimbingan kerjaya. Utk tingkatkn konsep kendiri +ve.

-bekerjasama dgn ibu bapa utk berbincang mslh ank2 mereka.

-memberikan peneguhan +ve kpd murid yg menunjukkan tingkah laku diingini. Hukuman adil & bersesesuaian.

-mengajar murid cara utk menguruskan emosi masing2. Guru mendedahkan murid dgn teknik2 meningkatkan kecerdasan emosi. Fhm minat dan sikap pljr. Gaya pengajaran haruslah seleras dgn minat pljr.

-mahir mengawal bilik drjh. Peraturan perlu difahami dan dipersetujui oleh murid. Suasana ceria


-memberi peluang kpd murid kenal pasti kesalahan/tingkh laku yg x diingini. Beri ruang baiki tingkah laku. Penerapan nilai.

Friday, January 23, 2015

Cara guru kenal pasti murid mengalami gangguan emosi

1. lihat cara murid berinteraksi – x berupaya berinteraksi scr normal, sifat keanak-anakan & x ikut thp umur, sentiasa menjauhkn diri dprd rkn2, mslh dlm pergaulan

2.lihat sikap tingkah laku murid –sikap liar & gns, x sbr & kerap mengamuk, selalu mengantuk/tertidur dlm kelas, duduk dlm keadaan x selesa. Sering berasa cemas, takut, benci.

3. lihat pencapaian akademik

4. lihat konsep kendiri yg rendah - kurang yakin, x bermotivasi, x percaya diri sendiri, malu hndk melakukan sesuatu pekerjaan, pasif

5. kekerapan sakit – cth : kerap sakit perut, pening kepala


6.kehadiran murid – semakin merosot, mungkin ada konflik & kesulitan, mungkin berpunca drpd tindakan & gaya pengajaran guru atau perisriwa keluarga.

Thursday, January 22, 2015

Peranan ibu bapa menangani masalah gangguan emosi murid

-melibatkan diri dlm perkembangan anak2 di sekolah. Dgn cara bekerjasama dgn guru2. Perbincangan dr semasa ke semasa.

-memberi kasih syg & perhatian yg mencukupi kpd anak2. Memberi nasihat & dorongan yg optimum kpd ank2.

-memberikan peneguhan +ve apabila anak menunjukkan tingkah laku diingini. Hukuman adil & bersesesuaian.

-mengajar anak2 tntg cara utk menguruskan emosi.


-memberi peluang kpd murid kenal pasti kesalahan/tingkh laku yg x diingini. Beri ruang baiki tingkah laku. Penerapan nilai.

Wednesday, January 21, 2015

Kesan positif globalisasi

1. pmbljrn spnjg hyt – pmbljrn berlaku tanpa kira masa, akses kendiri,
Pendidikan jarak jauh dapat dilaksanakan dengan berkesan sama ada di dalam atau di luar negeri.  Penemuan penyelidikan tingkatkan mutu P&P seterusnya sistem pendidikan cmrlg.
Pendedahan & pembacaan pelbagai maklumat. conth: bidang perubatan- makanan berkhasiat, senaman yang betul. Ilmu-ilmu ini menjadikan rakyat Malaysia berilmu pengetahuan yang luas.

2. kebolehan berkomunikasi-Sistem komunikasi yang menghubungkan seluruh dunia memudahkan interaksi. Pertukaran pengetahuan, pengamalan budaya dan sebagainya, bergerak dengan bebas. Peristiwa yang berlaku di seluruh dunia dapat diketahui dengan serta-merta 

2. kemahiran teknologi – pmbljrn menggunakan teknologi utk dpt mklumat, perubahan peranan guru dlm b.drjh.
Rakyat tempatan berpeluang untuk mempelajari dan memiliki teknologi canggih. Menguasai kemahiran teknologi untuk keperluan pekerjaan dan kehidupan seharian

3. kemahiran berbahasa – penggunaan BI sbgai bhs ilmu & bhs antarabangsa. Kemahiran berbahasa dlm pelbagai bhs, sebabkn sumber manusia yg pakar ke luar negara kerana gnjrn lebih lumayan.

4. transformasi kurikulumPendidikan bertaraf dunia dapat diwujudkan di Malaysia dalam era globalisasi. Dpt sediakn modal insan yg sesuai dgn permintaan global, dpt berdaya saing & penuhi citarasa psrn buruh antrbgsa.

5. persaingan sihat antara institusi pendidikan – utk tingktkn mutu pendidikan, hasilkn rekacipta inovatif, pertumbuhan cwgn universiti luar, penubuhan institusi swasta



 (boleh juga dikira sbg kepentingan globalisasi, faedah globalisasi)

Tuesday, January 20, 2015

Kesan negatif globalisasi

1. Meminggirkan bahasa melayu – tertumpu kpd bhs inggeris yg dijadikan sebagai bhs ilmu.
- Hal ini berlaku kerana para pelajar mudah mendapat maklumat melalui internet. Maklumat yang disebarkan melalui internet sebahagian besarnya dalam bahasa Inggeris.
-BI lebih diutamakan terutamanya IPTS bahasa Inggeris digunakan dalam internet. Penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar kurang baik
-Bahasa Inggeris dianggap bahasa yang amat penting untuk dikuasai dalam era ini berikutan keperluannya diperingkat antarabangsa, alam pekerjaan, penguasaan ilmu dan sebagainya. Majikan akan lebih tertarik untuk mengambil pekerja yang mampu berkomunikasi dalam pelbagai bahasa termasuklah berbahasa Inggeris. Sebagai contohnya, pekerjaan dalam bidang telekomunikasi, penyiaran, teknologi maklumat dan sebagainya amat memerlukan penggunaan bahasa Inggeris & meminggirkn BM.

2. peluang pasaran tenaga kerja kurang – pengangguran meningkat kerana peningktn pljr berkelayakan & pljr bergraduan

3. pencemaran budaya- Budaya liar dari Barat dapat disebarkan melalui internet dan televisyen satelit.Budaya liar ini langsung tidak ditapis. Generasi muda terikut-ikut akan nilai runtuh. Budaya tempatan yang murni akhirnya terkikis.Anak tempatan hilang identiti diri dan runtuh akhlaknya 

4. pengkomersialan pendidikan
Ahli korporat pendidikan akan mengaut keuntungan melalui bidang pendidikan. Matlamat dan objektif asal pendidikan akan terkorban. Demi mencapai keuntungan semata-mata, kualiti pendidikan mungkin diabaikan. Masalah ini akan ketara apabila kelayakan masuk pelajar tidak diambil berat seperti dikenakan syarat yang longgar, pensyarah terdiri daripada mereka yang kurang terlatih dan kurang pengalaman, kemudahan pengajaran dan pembelajaran yang minimum, kualiti ilmu yang diajar meragui dan lain-lain lagi.

5. Penafian konsep pendemokrasian pendidikan.
Hanya pelajar yang mampu dari segi kewangan sahaja yang berpeluang melanjutkan pelajaran. Han ini hanya sekitar 20 peratus sahaja bilangan pelajar bumiputera di IPTS berbanding ratusan ribu pelajar IPTS keseluruhannya. Perkara ini jika tidak dibendung akan meluaskan jurang antara golongan bumiputera dengan golongan bukan bumiputera. Selain itu, hanya yang kaya sahaja akan dapat menikmati pendidikan tinggi, manakala yang miskin dinafikan peluang mereka. Ini bertentangan dengan dasar kerajaan yang ingin melahirkan masyarakat berilmu tanpa mengira latar belakang agama dan bangsa.

6. penghayatan ilmu itu semakin terhakis.

Hal ini demikian kerana para pelajar hanya belajar ilmu sahaja tanpa menghayati ilmu itu sendiri. Mereka belajar hanya untuk tujuan peperiksaan atau demi memenuhi tugasan yang diberikan sahaja. Ini akan melahirkan generasi yang cerdik pandai tanpa diimbangi dengan penghayatan ilmu itu sendiri. Akibatnya, kemahiran yang mereka miliki mungkin akan digunakan untuk tujuan negatif seperti melakukan pecah amanah, menipu dan sebagainya.

Monday, January 19, 2015

Maksud globalisasi

-mengenepikan sekatan, tanpa kira bangsa, kulit, agama, status, ltr blkg. Wujudkn dunia tanpa sempadan akibat kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi .


-Berlaku aliran barangan, perkhidmatan, idea dan maklumat secara bebas antara negara tanpa sekatan. 

Sunday, January 18, 2015

Saturday, January 17, 2015

Integriti guru

(kualiti unggul yg wujud secara keseluruhan)

-guru perlu melaksanakan amanah & kuasa yg dipertanggungjawabkan menurut kepentingan umum.

-guru perlu mempunyai hbgn baik dgn pljr yg berteraskan keikhlasan serta sifat penyayang

-guru perlu mempunyai thp ktbhn tinggi dlm menangani mslh yg dihadapi pljr

-Guru perlu bertanggungjwb & mempunyai kewajiban utk beri yg terbaik kpd pljr.

-guru perlu mengamalkan & menghayati kod etika profesion & piagam pelanggan.



Friday, January 16, 2015

Perancangan aktiviti pembinaan negara bangsa

-nyanyi lagu patriotik-bulan kemerdekaan, koir

-aktiviti bahasa, sastera & kebudayaan melalui persatuan & PDP bilik drjh

-adakan khemah kerja & program kerjasama & perpaduan-unit uniform, sukan, permainan

-lwtn& projek sjrh (hargai negara & pemimpin terdahulu)


-pmbljrn berasaskn projek-penekanan kpd komunikasi, koperatif, kolaborasi.

Thursday, January 15, 2015

Strategi relevan untuk memenuhi fungsi guru sebagai penyampai ilmu berkesan

-pelbagaikn kaedah & teknik pengajaran

- menjadi pengurus bilik darjah

- menyampaikn ilmu yg berkesan

- mengemaskini & mendalami isi kandungan pengajaran.

- menjadi pengurus bilik drjh

- menyampaikan ilmu berkesan


-mengemaskini & mendalami isi kandungan pgjrn

Wednesday, January 14, 2015

Tanggungjawab guru seperti termaktub dalam Tatasusila Profesion Keguruan Malaysia

i. tanggungjwb kpd pljr
-utamakan kebajikan, kslmtn pljr,
-adil
-rahsiakan mklmt ikhtisas/sulit mengenai pljr

ii. tanggungjwb thdp ibu bapa
-hormati tanggungjwb utama ibu bapa
-wujudkan hbgn mesra dan kerjasama erat antara sekoleh dgn ibu bapa
-beri mklmt kpd ibu bapa demi kepentingn ank mereka

iii. tanggungjwb thdp msyrkt dan negara
-elakkan diri drpd sebarkan ajaran yg merosakkan kepentingn pljr, msyrkt, negara
-ambil bhgn dlm kegiatan msyrkt
-galakkan kerjasama & persefahaman anatra guru dgn ibu bapa serta institusi pendidikn dgn msyrkt

iv. tanggungjwb terhadap rkn sjwt dan profesion keguruan
-elak diri drpd buat kenyataan/ulasan –ve
-sentiasa bersedia bantu rkn sjwt
-sentiasa mengawasi diri supaya x mencemarkan nama baik profesion keguruan

Tuesday, January 13, 2015

Bentuk jangkaan guru sepanjang profesion

i. jangkaan thdp pljr


ii.jangkaan thdp pentadbir/pengurus sek.


iii. jangkaan terhadap ibu bapa & komuniti



iv. jangkaan terhadap diri sendiri

Monday, January 12, 2015

GURU & PERUNDANGAN - Contoh pelanggaran peraturan 5 (pekerjaan luar)

           ·          Membuat kerja luar tanpa kebenaran ketua jbtn/guru bsr/pengetua
           ·          Membuat kerja luar dlm waktu pjbt & semasa mnjlnkn tugas rasmi
           ·          Menjejaskan kebergunaannya sebagai pegawai awam.

           ·          Bercanggah dgn kepentingan perkhidmatan awam.

Cara guru boleh melaksanakan konsep guru berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran

- Profesional
- Mempamer kekuatan teori
- Kaya ilmu
- Bertindak atas landasan etika kerja
- Morality yang teguh
- Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti pengajaran
- Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa
- Menilai kekuatan dan kelemahan murid sekolah
- Melengkapkan diri dengan kemahiran sejajar dengan tuntutan semasa
- Menampilkan watak terpuji, berimej, peribadi mulia, berwawasan
- Taat setia terhadap perkhidmatannya, memartabatkan profesionnya
- Menunjukkan kesetiaan kepada kerajaan, bebas berpendirian
- Professional dengan PNP di sekolah
- Berupaya melahirkan ‘persekolahan berwatak’ supaya pelajar mempunyai ilmu, berpesonaliti

sihat dan serba boleh.

Sunday, January 11, 2015

Peranan guru cemerlang

-membimbing & bntu guru lain


-menjadi JU


-merancang pgjrn berkesan



-wujudkn inovasi

Saturday, January 10, 2015

Tanggungjawab guru besar, penolong kanan pentadbiran, penolong kanan Hem, penolong kanan koko


        I.            Guru bsr : ajar, urus kurikulum kokurikulum, urus kewangan & sumber, urus guru & kakitgn, urus kebajikan pljr

      II.            Penolong knn pentadbiran : ajar, urus kurikulum, urus kakitgn, pentdbiran harian, urus kemudahan & sumber

    III.            Penolong knn Hem: ajar, urus kebajikan & disiplin murid, kemasukan & pendaftran, perhubungn awm, tgs2 lain.


    IV.            Penolong knn koko: ajar, urus kokurikulum, perhubungan awam, pentadbiran harian, tgs2 lain.

Friday, January 9, 2015

5 ciri penyelidikan tindakan

-penyelidikan utk baiki amalan PdP (mslh&cara atasi mslh)
-konteks tugas harian (amalan PdP)
-situasi/isu sbnr
-kolaboratif (kerjasama)

-tindakan praktis (rwtn)

Thursday, January 8, 2015

Langkah melaksanakan penyelidikan tindakan

        I.            -menyatakan mslh kajian
      II.            -menetapkn objektif kajian
    III.            -membentuk soalan kajian
    IV.            -merancang reka bentuk kajian
      V.            -mengumpul data

    VI.            -melaporkan hasil kajian

Wednesday, January 7, 2015

Cara guru bertindak sebagai agen sosialisasi

-bentuk individu yg mampu bersosialiasasi & miliki kcrdsn emosi tinggi agr dpt sesuaikn diri dgn dunia pekerjaan. Bantu pelajar bentuk emosi sihat, hormati perbezaan individu. Hal ini dpt membina keyakinan diri utk murid capai potensi mereka.

-terlibat dgn msyrkt: cth aktiviti2 kmsyrktn seperti daki bukit, gotong royong, kelas bimbingan, dsb. Guru berpeluang bersosialisasi dgn ibu bapa, penduduk, masyrkt setempat. Guru dpt mengenali amalan & budaya komuniti setempat dgn lebih dekat & mendalam.

-penglibatan diri dlm komunikasi. pamerkn kesanggupan bljr & sesuaikn diri dgn penggunaan teknologi baharu dlm berkomunikasi. Cth : lmn web, emel, chat group, blog, dsb.


-pengamalan nilai2 murni seperti berbudi bahasa, hormati hak asasi org lain, penyayang, bersopan santun

Monday, January 5, 2015

perbezaan pencapaian penguasaan pendidikan guru novis (permulaan) guru pakar

beza pencapaian penguasaan dlm pendidikn bagi guru novis (permulaan) dgn seoraang guru pakar dr aspek :
i. pengetahuan isi kandungan

ii.tindakan pedagogi


Guru novis
Guru pakar
Pengetahuan isi kandungan
-dalam proses menambah pengetahuan secara teori, tidak kreatif mengolah pengetahuan isi kandungan,  dibantu oleh mentor utk berkongsi pengetahuan & pglmn tntg isi kandungan
Pengetahuan isi kandungan
-pengetahuan isi kandungan yg mendalam & dpt menggunakan pglmn & mengaplikasikan pengetahuan isi kandungan secara holistik, mempunyai autoriti utk menyuarakan pengetahuan isi kandungan yg dimiliki,

Tindakan pedagogi
-masih dlm proses menambah pengetahuan dlm pengenalan ilmu pedagogi, boleh patah semangat jika teri yg dipelajari tidak sama dgn realiti yg sebenar di dalam kelas.
Tindakan pedagogi
-mempunyai pengalaman dlm tindakan pedagogi & menggunakan pengalamannya secara holistik,jrg melakukan kesilapan dlm tindakan pedagogi, sudah pakar mengatasi segala masalah di dalam kelas, sentiasa berjaya melakukan apa jua, boleh mempengaruhi polisi2 berkaitan tindakan pedagogi bilik darjah.


Sunday, January 4, 2015

5 peringkat perkembangan guru

Guru permulaan (Novis) – pljr IPG, bljr pgnln psikologi, pkmbgn knk2, FPK, fhm pengertian jd guru

Novis lnjutn – kumpul & tmbh pgtahuan, tmbh mklumat berkaitn P&P. , pendedahan situasi sbnr, pengalamn berasskn sekolah (PBS), praktikum, mempunyai smgt tinggi utk praktikkan teori, guru mentor akan bantu

Cabaran Guru Permulaan
- Dikatakan pasif, tak kreatif dan imaginative
- Belum mencapai tahap yang dikehendaki pihak sekolah
- Masalah penyesuaian diri dengan reality sekolah dan bilik darjah.
- Mula mengaplikasikan kaedah mengajar
- Memahami fakta, konsep dan perkara asas pengajaran
- Membentuk kerangka kognitif tugas-tugas guru
- Kurang berupaya menangani tugas harian guru

Cekap-ada sijil/ijzh, fokus pmblrn murid, berkemampuan selesaikn mslh PdP, menyiasat amln sndri melalui refleksi, perlu 2-5thn pglmn, bersikap terbuka kpd pmblrn baharu, sedia menerima latihn tmbhn, miliki pelbagai strategi pgjrn & mampu sesuaikn mengikut keperluan pljr yg berbeza.

Mahir-terbaik dlm bidang, hny peratusan kecil shj yg berjaya ke peringkt ini, diingati & disanjungi bekas pljr kerana merupakan guru yg meninggalkn kesan mendalam, dpt mengenal pasti elemen penting dlm tugas, mempunyai kemampuan kognitif tinggi utk menganalisis persekitaran pmbljrn yg kreatif & tersendiri, pengalaman cukup byk, kfhmn sesuatu tugas sudah sebati dlm diri, gaya pengajaran tersendiri, pengalaman penentu kualiti pengajaran, mentor kpd guru permulaan (novis), boleh kongsi idea, pglmn & kemahiran.


Pakar- bintang bergemerlapan dlm bidang, guru gemilang terbilang, guna pengalaman secara holistic, sentiasa berjaya berbanding guru mahir yg kadangkala lakukan kesilapan, jurucakap/org berautoriti, mempengaruhi polisi2 pengendalian bilik drjh

Saturday, January 3, 2015

Isu guru


        I.            Isu kesantunan guru
t/laku yg mampu jalinkn hbgn baik. Perlakuan dlm percakapan. Kawal suara.x bolot perbualan, ckp byk tntg diri sendiri. Kena ikhlas & jujur, zahirkn perlakuan yg menyenangkn semua. Guna kata ganti nama & sapaaan yg betul.

nonverbal – ambil huraian di atas
cirri kesantunan guru – ambil huraian di atas


      II.            Isu kepedulian guru
Ambil tahu & peduli thdp pljr. Penuhi keperluan & kehendak pljr. Mengembangkn pljr slrs JERIS. Dgr pndgn pljr, wujudkn suasana kondusif, fahami pljr, dsb. Sentiasa buat refleksi & terima maklum balas guru2 lain.

    III.            Penampilan guru
Sikap, nilai & kepercayaan guru tntg pljr, pgjrn & dirinya membawa kesan thdp pmbljrn & perkembangan pljr.

Ciri2 penampilan guru – huraian seperti  di atas

    IV.            Berniaga di sek
Bilik guru. – terlupa & abaikan tanggngjwb sebagai pendidik sebab ghairah niaga. Jejaskan imej profesion. Langgar etika perkhidmatan awam.

      V.            Kerjaya sambilan
Perlu mohon kelulusan utk lakukan kerja sambiln utk tmbh pndptn. Kelulusn diberi jika x dilakukan dlm waktu kerja & x menjejaskan tugas mereka. Contoh , pusat tuisyen, kelas on9, diluar waktu kerja. Jika ikut Kod Etika Guru, x seharusnya terima byrn tuisyen ank murid sendiri. Mereka x akan tumpukn pgjrn dlm b.drjh.

    VI.            Pengurusan masa
Merupakan disiplin guru. secara harian, mingguan, dsb. Laksana tugas ikut jadual yg ditetapkn. Rancang PdP dgn baik, supaya x bazirkn masa pljr. Tepati masa amsuk kls. Elak kelas bising, t.laku nakal. Murid lebih hormat guru yg tepat masa masuk.

  VII.            Pengurusan kewangan
Urus kwgn di sekolah : yuran khas, guru x serahkn kpd pihak sek. , pljr x terima resit.

Urus kewangan diri serta keluarga : wasapada berbelanja, x boros, x bermegah, ikut kemampuan, menabung.

Friday, January 2, 2015

BAB GURU DAN PERUNDANGAN : contoh pelanggaran peraturan 5 (pekerjaan luar)

           ·          Membuat kerja luar tanpa kebenaran ketua jbtn/guru bsr/pengetua
           ·          Membuat kerja luar dlm waktu pjbt & semasa mnjlnkn tugas rasmi
           ·          Menjejaskan kebergunaannya sebagai pegawai awam.

           ·          Bercanggah dgn kepentingan perkhidmatan awam.

BAB GURU DAN PERUNDANGAN : matlamat tatatertib diwujudkan

ü  laksana tugas dgn ckp, amnh, brtgungjwb
ü  Letakkan kepentingan awam lebih dr peribadi
ü  Jaga imej perkhidmatan awm

ü  Hukum pegawai yg bersalah

Cara-cara guru memperlihatkan kesantunan tinggi

-          ikhlas, jujur, baik hati, penyayang, sanggup berkorban
-          syukur& terima kasih ats nikmat & kebaikan
-          Berani, tegas & mampu betulkan perkara keji yg berlaku
-          Hargai & hormat pihak lain wlpn muda, miskin, kurang cerdas
-          guna kata2 yg baik & x sakiti pihak lain

-          Peramah, pemurah, sedia baiki kelemahan diri

Thursday, January 1, 2015

Perlakuan kesantunan non-verbal guru

        I.            Gaya berpakaian : x ketat, jrg, dedah aurat
      II.            cara duduk
    III.            cara berhubung dgn pihak lain seperti senyum, salam & beramah tamah. X bengis, kasar, mrh murid. Mesti lemah lembut & penyayang.