Saturday, February 7, 2015

Langkah atasi burnout

ü  Program mentor utk guru novis
ü  Aktiviti professional guru, latihan rekreasi, bengkel urus masa & stress, latihan pemakanan, senaman, persekiaran bilik drjh, isu gaji, saling fhm budaya
ü  Tingkatkan kecerdasan emosi,kesedaran sosial iaitu boleh fhm & tindak bls emosi org lain

ü  Pengurusan hubungan

Friday, February 6, 2015

Jenis burnout menurut Maslach & Jackson (1981)

i. kelesuan emosi (emotional exhaustion) - perasaan kelesuan fizikal dan emosi dan perasaan bosan akibat daripada tekanan kerja dan kekangan-kekangan masa harian.

ii. depersonalisasi (depersonalization)- pembentukan sikap yang negatif dan respons yang dingin terhadap orang lain (contoh: pelajar, rakan sejawat) di tempat kerja seseorang. Ia disebabkan oleh interaksi yang terlalu kerap dan tidak berhabisan antara seorang individu dengan orang lain di tempat kerjanya.

iii. Pencapaian peribadi : perasaan kehilangan harga diri dan perasaan kurang mencapai dalam pekerjaan. Ia disebabkan oleh kurang penghargaan dan maklumbalas yang positif. 

Thursday, February 5, 2015

Contoh tanda stress yang dialami oleh guru

Ø  Simptom kognitif : mslh igtn, kurang beri tumpuan, penilaian x tepat, kerap bimbang, pndgn –ve
Ø  Simptom emosional : mura, cpt mrh, x bleh relaks, rs hndk nangis, sunyi, sedih
Ø  Aspek fizikal : sakit sendi, cirit birit, sakit kepala, pening, sakit dada, mslh pecernaan, kerap selsema, ulser mulut

Ø  Tanda tingkah laku : mkn lebih/kurang, tidur byk/kurang, menyendiri, menangguh, abaikn tangungjwb, merokok, dadah utk rileks, tabiat resah gigit kuku

Wednesday, February 4, 2015

Jenis stress (menurut Cocburn, 1996)

i. stress ‘here or now’
situasi yg wujud pd suatu masa & ketika
cth : peperiksaan, pertengkaran, tergelincir turun tangga
ii.stress anticipation
guru bertindak balas thdp peristiwa yg dijangkakn
cth : hari terbuka, guru baru panic, tertekan, xyakin hadapi situasi
iii. stress imiginatif
berfikir & berimiginasi tntg sesuatu ngeri, menakitkan, dsb
cth : bila sendirian di bilik, dgr sesuatu bunyi di luar bilik, fiki& imiginasi pelbagai situasi yg menakutkan seperti pencuri, pembunuh
iv. stress reaktif
wujud akibat peristiwa/pglmn lampau
berlaku semulajadi & kdg2 proses memulihkn
cth : kematian org tdkt.
Proses mengatur & imbas balik peristiwa / pglmn lampau itu adlh stress reaktif
v. stress negatif
sesuatu yg memuncak sama ada hari, minggu, @tahun. Boleh disebabkn 1 punca shj seperti  x cukup wang/ sbb lain


Tuesday, February 3, 2015

Langkah-langkah pengurusan tekanan emosi dalam kalangan guru

·         Baiki persekitaran am
·         Runding cara
·         Berusaha selesaikan mslh
Bagi yg beragam islam, biasakan berkeadaan wuduk, perbanyakkan solat

Monday, February 2, 2015

Bentuk-bentuk hukuman jika melanggar Tatalaku Penjawat Awam

Ø  Amaran – oleh ketua jbtn scr lisan/bertulis
Ø  Denda/Lucut hak emolumen– x melebihi amaun sama byk dgn emolumen 7 hari pegawai, dipotong dr emolument, masuk hasil kerajaan
Ø  Tangguh pergerakan gaji – x berhak terima pergerakan gaji dlm tempoh hukuman, x lebih 3 pergerakan gaji, x kurang setahun, x lebih 3 tahun
Ø  Turun pangkat – ke gred lebih rendah dlm skim perkhidmatan sama

Ø  Buang kerja

Sunday, February 1, 2015

BAB GURU DAN PERUNDANGAN : 6 contoh pelanggaran peraturan 4 (2)

Penjawat awam  :
Ø  x boleh membelakangkan tugas utk kepentingan peribadi
Ø  X boleh gunakan kedudukan utk ekpentingan sendiri
Ø  Perlu menjaga nama baik profesion – x terlibat dadah, jenayah, susah berat sbb hutang, terima keraian
Ø  Perlu cekap / sentiasa berusaha. Cth, ada inisiatif utk selesaikn tugas dgn segera
Ø  Mesti jujur, amanah,. Bertanggungjwb. – x hasut rkn, x ambil cuti bila perkhidmatan diperlukan

Ø  X ingkar perintah,xcuai. –bersedia terima tugasan. Ikhlas,sungguh2, komitmen tinggi.