Definisi / Konsep Jadual Spesifikasi Ujian ( JSU)
· Kandungan
Ujian tentang topik-topik pelajaran.
· Aras
Kemahiran yang mengikut taksonomi objektif pendidikan.
· Pemberatan
(%) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan lama masa mengajar dan kepentingan
sesuatu kemahiran itu diajar.
· Bentuk ujian sama ada
berbentuk objektif, esei, amali, kertas kursus dan lain-lain.
· Bilangan
item yang mengikut bentuk, kandungan dan
aras kemahiran.
· Kepayahan
atau kesukaran item yang berada dalam lingkungan 20 % - 80%.
Kepentingan JSU
· Mengelakkan
daripada membina ujian secara sembarangan.
· Menjamin
kesahan isi kandungan sesuatu ujian.
· Menimbulkan
rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.
·
Menentukan perseimbangan antara topik-topik dengan
aras-aras kemahiran yang diuji.
·
Memberikan panduan untuk membentuk format ujian.
Bil
|
Bentuk
Soalan
|
Objektif
|
|||||||
Kemahiran
|
Aras Kognitif
|
||||||||
Bidang/Topik/Topik Kecil
|
Jam
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Jumlah
Item
|
|
1.1
|
Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu
|
5
|
4
|
||||||
·
Asal
usul BM, BM sebelum dan selepas merdeka
|
2
|
2
|
|||||||
1.2
|
Linguistik
BM
|
15
|
12
|
||||||
·
Pengenalan
linguistik
|
|||||||||
Definisi, Sejarah, Linguistik
Diskriptif
|
1
|
5
|
4
|
1
|
1
|
||||
1.3
|
Fonologi
|
20
|
16
|
||||||
·
Definisi,
alat artikulasi, cara penghasilan
|
3
|
2
|
1
|
1
|
|||||
·
Fonem
segmental
|
2
|
2
|
1
|
1
|
1
|
||||
·
Fonem
suprasegmental
|
1
|
1
|
|||||||
Jumlah
|
40
|
32
|
Jadual 1: Contoh JSU
· Contoh di atas boleh disesuaikan dengan keperluan dan spesifikasi di sekolah.
Langkah-langkah Membina JSU
Langkah
1: Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
Langkah
II: Tentukan soalan yang akan dibina itu
a. soalan objektif (30 soalan)
b. 1 markah bagi 1 item
c. jumlah soalan bagi setiap topik dikira:
Jumlah
Masa keseluruhan
Langkah III: Tentukan model aras kesukaran item
Biasanya JPU
menggunakan taksonomi objektif pendidikan Bloom
Tiga domain: kognitif, afektif, dan psikomotor
Domain Kognitif
6.
Penilaian Sukar
5.
Sintesis
4. Analisis
3. Penggunaan
2. Kefahaman
1. Pengetahuan Mudah
Langkah IV: Apakah jenis ujian yang akan diuji?
·
Ujian objektif
·
Ujian struktur
·
Ujian esei, dan lain-lain.
Langkah
V:
·
Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen (objektif,
struktur, esei dll)
·
Penentuan aras kesukaran soalan (soalan mudah – soalan sukar)
·
Pemarkahan
Langkah
VI
·
Nyatakan mata pelajaran
·
Nyatakan tingkatan
·
Susunan nombor soalan mengikut tajuk
No comments:
Post a Comment