APAKAH CIRI-CIRI
STRATEGI PEMUSATAN BAHAN PELAJARAN?
·
Bahan pelajaran memainkan peranan
penting.Pergantungan kepada bahan untuk mencapai objektif pengajaran.
·
Komunikasi/interaksi
berlaku antara guru/bahan atau murid/bahan pembelajaran
·
Kecekapan/kemahiran penggunaan bahan
pengajaran-pembelajaran diutamakan
·
Penekanan kepada jasmani, rohani, dan kognitif.
Murid dilatih dalam kemahiran, kefahaman dan berdikari.
·
Pengajaran bermakna, menarik dan berkesan.
·
Peluang interaksi antara muid banyak. Sifat
social yang positif dapat dipupuk melalui kaedah kumpulan kecil – ujikaji,
projek, perbincangan dsb.
·
Pengetahuan abstrak dapat dijadikan konkrit
dengan adanya bahan-bahan pelajaran
·
Kaedah & Teknik – komputer, bahan cetak,
modul, buku teks, buku rujukan, kamus, perakam pita, carta, peta, geraf, spesimen,
slaid, video, televisyen, projektor,
dsb.
No comments:
Post a Comment