- Mengumpul dan mentafsir maklumat-maklumat kemudian membuat generalisasi/kesimpulan
- Bermula dengan memberi beberapa contoh yang khusus
- Contoh-contoh mempunyai prinsip yang sama
- Murid dibimbing memikir, mengkaji, mengenalpasti & mentafsir maklumat untuk membuat generalisasi/kesimpulan
- Matematik, bahasa dan sains banyak menggunakan pengajaran induktif
- Kaedah inkuiri-penemuan diamalkan apabila mengajar sains
- Contoh kusus ikan emas, udang, sotong, berudu
- Memerhati & mengkaji – bernafas melalui insang
- Mentafsir dan membuat generalisasi – Haiwan hidup dalam air mempunyai insang untuk bernafas.
- Prinsip Penggunaan Strategi Pengajaran Induktif
- Sediakan contoh-contoh yang sesuai
- Soalan-soalan disediakan untuk membimbing membuat kesimpulan
- Guru tidak menghuraikan isi pelajaran, murid dibimbing untuk mencari kesimpulan
- Jenis contoh khusus dipelbagaikan tetapi mengandungi ciri yang sama
- Contoh-contoh khusus yang dipilih haruslah sesuai & mencukupi.
- Murid-murid digalakkan memberi contoh yang sama
- Guru tidak harus memberi contoh sekaligus
- Sediakan alat bantu mangajar
- Penggunaan deria-deria murid dalam aktiviti – lihat, dengar, hidu & sentuh.
- Pengajaran mengikut urutan yang tepat – contoh-contoh spesifik membawa kepada kesimpulan umum.
Tuesday, October 23, 2012
PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN INDUKTIF
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment