Saya bersyukur ke hadrat ilahi kerana
dengan limpah dan kurnianya dapatlah saya dan rakan sekelas menjalankan sesi
amali kumpulan yang menggunakan stail A sebagai kaedah pengajaran dan
pembelajaran. Sebelum itu kumpulan ini
telah membentangkan slaid yang begitu berinformatif. Stail A adalah stail
perintah. Stail perintah (command
style) adalah satu proses pengajaran dan pembelajaran yang membolehkan
pelajar menghasilkan pergerakan yang tepat dengan panduan yang diberikan. Dalam
stail perintah, guru berperanan membuat kesemua keputusan.
Kumpulan
yang membentangkan stail ini adalah kumpulan Mohd Ropi dan Wan Hafiz. Mereka menggunakan stail perintah untuk mengajar kemahiran membaling
bola menggunakan alatan seperti gelung rotan kepada kami. Kelas mereka dimulai dengan aktivit pemansan
badan yang dilakuakn oleh Mohd Ropi sementara Hafiz pula mmberi arahan. Kami yang bertindak sbagai murid-murid mendengar
arahan mereka dengan tekun. Selepas itu
Hafiz member arahan untuk aktiviti yang seterusnya sementara Ropi pula
menerangkan kepada kami tentang apa yang perlu dilaksanakan.
Sejujurnya
pada pemerhatian saya, aktiviti yang dikelolakan oleh mereka tersebut kurang
sesuai dengan tahap pemikiran dan keupayaan murid tahap satu yang merka pilih
meskipun arahan mereka jelas dan trang srta mudah difahami. Mungkin sbagai orang dewasa yang berlakon
sebagai kanak-kanak saya merasakan bahawa aktiviti tersebut adalah sangat
menggembirakan dan saya menikmati aktiviti prmainan trsbut namun untuk
diaplikasikan kepada murid tahap satu tentunya ia bukan idea yang baik.
Meskipun
stail perintah adalah stail pengajaran yang paling mudah untuk dikelolakan
seperti kata pensyarah dan rakan-rakan namun saya melihat dari sudut
berbeza. Stail ini meskipun hanya perlu
memberi arahan dan berpusatkan guru namun apa yang mencacatkan ksempurnaan
stail ini adalah kawlan kelas ynag kurang efktif. Adat apabila seorang dewasa berlakon sbagai
kanak-kanak, ragamnya kadang-kadang melebihi
kanak-kanak itu sendiri. Arahan
yang diberikan oleh ‘guru’ tidak dipedulikan malah ada yang berbual dan gagal
untuk memberikan kerjasama. Hal ini
mungkin disebabkan oleh penyampaian ‘guru’ yang tidak yakin serta intonasi
suara yang agak perlahan menyebabkan ‘murid-murid’ tidak memberi perhatian.
Antara
kelemahan lain stail perintah ini juga adalah ianya pengajaran dan pmbelajaran
Berpusatkan guru. Guru hanya menentukan
keputusan semasa mengajar dan pelajar perlu menurut perintahnya. Yang kedua
ialah komunikasi sehala. Guru sahaja
yang memberi arahan semasa mengajar,
manakala pelajar hanya mendengar perintah guru. Dalam pengajaran guru, pelajar hanya mengikuti
perintah dan melakukan arahan iaitu komunikasi sehala berlaku. Pelajar
menjalankan aktiviti mengikut perintah tanpa perubahan, mereka langsung tidak
berpeluang untuk berbincang dengan guru dan mengemukakan pendapat. Guru sebagai
model yang diikuti. Pelajar perlu mengikuti arahan guru semasa proses
pengajaran berlangsung, disebabkan ia
adalah P&P berpusatkan guru maka pelajar tiada kuasa untuk menyuarakan
pndapat dan hanya menurut printah guru sahaja.. Perasaan negatif menjadi semakin menebal dan
akan mendesak pelajar menolak corak pengajaran guru dan mengancam keberkesanan
pembelajaran dan pengajaran. Stail perintah juga menyekat perkembangan kreativiti pelajar
Perkembangan kreativiti pelajar mungkin terhalang dalam penggunaan stail ini.
Pada masa yang sama, kreativiti pelajar tidak dapat ditonjolkan disebabkan oleh
pelajar hanya mengikut dan meniru arahan tanpa diberi peluang untuk memberi
pendapat individu pelajar.
Walaupun
begitu namun terdapat juga kekuatan yang menyerlah disebalik stail perintah
ini. Stail ini dapat mengelakkan
kepesongan kandungan pengajaran. Stail pengajaran perintah akan memeliharakan kandungan
pelajaran penyampaian guru tanpa sebarang perubahan sekiranya pelajar
mengikutinya dengan sepenuhnya. Stail perintah juga dapat mengawal kelas secara
berkesan, keberkesanan pengajaran dengan stail ini adalah jelas sekali bagi
saiz kelas yang besar. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran pelajar akan
mendengar dan mengikuti perintah guru untuk melancarkan lagi proses
pembelajaran. Stail perintah dapat melakukan persembahan fizikal dengan
berkesan. Berdasarkan pengajaran daripada guru, stail perintah dapat melakukan
persembahan fizikal pelajar melalui peniruan secara berkesan. Guru
bertanggungjawab dalam pembetulan kesilapan semasa peniruan. Selain itu, guru perlu memastikan penerimaan kemahiran
pembelajaran pelajaran dengan betul. Stail
perintah dapat menghasilkan keseragaman Pelajar menguasai sesuatu kemahiran
melalui peniruan akan menghasilkan keseragaman.
Pendapat
tersbut adalah dari kaca mata saya sebagai seorang pemerhati. Setiap stail pengajaran mempunyai cara
penyampaian tersendiri yang dapat dilaksanakan secara berkesan dalam
pembelajaran dan pengajaran atau sebaliknya. Dalam stail perintah, guru
seharusnya peka atau sedar sensitiviti srta keupayaan murid-muridnya. Semasa penyampaian stail pengajaran perintah
ini, guru perlu menggunakan bahasa dengan betul, mudah dan jelas. Selain daripada itu, guru perlu mengambilkira
pelbagai perkara seperti objektif, emosi, fizikal, dan intelek pelajar serta
keperluan sesuatu arahan dan menggunakan aktiviti yang ssuai dngan tahap dan
keupayaan sasaran murid mereka.
No comments:
Post a Comment