REFLEKSI STAIL F
Saya
bersyukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah dan kurnianya dapatlah saya dan
rakan sekelas menjalankan sesi amali bersama kumpulan yang menggunakan stail F
sebagai kaedah pengajaran dan pembelajaran. Kumpulan ini juga telah membentangkan
slaid yang begitu menarik dan berkesan di mata saya. Stail F adalah penemuan
terbimbing.
Stail penemuan terbimbing ini merupakan satu proses
pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan interaksi dua hala antara guru dan
pelajar. Guru akan membina soalan-soalan turutan bagi menghasilkan maklum balas
pelajar untuk mendapatkan jawapan yang betul. Pengajaran penemuan terbimbing
ini merupakan stail pengajaran yang melibatkan pelajar dalam proses penemuan.
Oleh yang demikian, guru akan membimbing pelajar untuk memahami konsep, idea
atau prinsip-prinsip tertentu dan sekiranya ada masalah, guru akan mengemukakan
idea-idea yang membantu pelajar ke arah mendapatkan jawapan yang betul.
Objektif stail ini adalah untuk melibatkan pelajar dalam
proses penemuan ke arah proses penumpuan. Stail ini digunakan untuk mendapatkan
pengalaman yang melibatkan setiap langkah di mana memberi peluang kepada
pelajar untuk menerokai pelbagai konsep secara berterusan. Stail ini juga
memberi peluang kepada pelajar dalam menemui konsep dan prinsip yang melibatkan
pemikiran tertumpu. Ciri-ciri yang terdapat dalam stail ini pula iaitu stail
ini berpusatkan guru dan murid, stail ini melibatkan komunikasi dua hala,
pelajar membuat tugasan yang diberikan oleh guru, guru perlu membuat turutan
soalan bagi pelajar meneroka, proses P&P berlaku perbincangan dan
penerokaan, guru sebagai fasilitator sahaja dan keputusan akan diambil oleh
pelajar berbanding dengan guru.
Antara kekuatan menerusi stail ini adalah pelajar dapat
mempelajari tindak balas fizikal yang dirancang oleh guru. Hal ini kerana,
mereka akan sentiasa dibimbing oleh guru supaya memperoleh konsep atau lakuan
yang betul mengenai sesuatu pelajaran. Pelajar juga dapat memahami dengan lebih
mendalam hubungan antara langkah yang telah dipelajari. Di sini guru sangat
memainkan peranan dalam memastikan pelajar mengikuti setiap pelajaran yang
sedang diajar. Kekuatan yang seterusnya iaitu pelajar juga dapat membina idea
sendiri berdasarkan aktiviti yang dirancang oleh guru dan pelajar dapat
menerokai sesuatu yang baru dan semangat ingin tahu akan meningkat. Hal ini
membolehkan mereka berfikir secara kreatif dan kritis serta tidak terpesong
daripada apa yang dipelajari itu.
Kelemahan yang terdapat dalam stail ini pula, stail ini hanya
sesuai untuk pelajar yang matang sahaja. Hal ini kerana ada diantara proses di dalam
stail ini yang memerlukan penilaian dan tahap pemikiran yang tinggi. Oleh itu,
pelajar yan lemah berkemungkinan tidak dapat memahami aktiviti yang dijalankan
berdasarkan stail penemuan terbimbing ini. Hal ini seterusnya membuatkan
pelajar yang lemah terus bodan, tidak mengikuti pelajaran dan terus mengganggu
rakan lain yang ingin belajar.
Dengan
adanya tugasan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan di mana terdapat pelbagai kaedah
pengajaran yang boleh dilakukan oleh guru, saya yakin dan percaya ianya akan
memberikan kesan yang positif kepada bakal guru untuk mendidik anak bangsa
dengan cara yang menarik dan berkesan. Akhir kalam, saya berharap, pihak tuan
dapat menerima tugasan yang telah disiapkan oleh saya ini dengan hati yang
terbuka. Segala silap dan salah yang terdapat dalam tugasan ini saya dahului
ribuan kemaafan. Sekian, terima kasih.
No comments:
Post a Comment