Stail
penemuan bercapah dikelolakan oleh rakan sekelas saya iaitu Muhammad Azri dan
Muhammad Faris Edhwan. Stail pengajaran
jenis ini melibatkan kemampuan dan kesanggupan pelajar yang mempunyai pelbagai
penemuan yang tidak terhad dan membolehkan
pelajar membuat penyelesaian masalah dengan cara tersendiri bergantung
kepada pengetahuan dan kemahiran yang
sedia ada. yang menekankan
kepada pelbagai idea dan kemahiran murid. Pelajar dianggap sebagai manusia yang
menggunakan pemikirannya untuk mencari alternatif – alternatif yang sesuai
daripada pengetahuan sedia ada untuk menyelesaikan masalah yang telah dikemukakan. Stail
ini merupakan penemuan mencapah .
Seperti biasa, seperti mana-mana kumpulan
yang lain, Azri dan Faris mnyediakan satu aktiviti pendidikan jasmani. Bagi memulakan kelasnya mereka melakukan
aktiviti pemanasan badan terlebih dahulu kemudian meneruskan dengan
aktiviti. Seperti mana-mana kumpulan juga, saya perhatikan
apabila mereka memberi arahan, arahan yang diberikan kurang jelas dan ‘volume’
suara juga rendah, jadi suara mereka brtindan dengan suara rakan-rakan yang
teruja dan bercakap-cakap. Dari segi
aktiviti, bagi saya, aktiviti yang mreka pilih adalah sesuai untuk sasaran
murid mereka dan saya sebagai pelajarnya seronok melakukan aktiviti tersebut.
Antara kekuatan stail pengajaran mereka
ialah Menggalak perkembangan minda pelajar. Pelajar tidak terkongkong dengan
arahan guru kerama mereka bebas untuk melontarkan idea kreatif mereka. Aktiviti pembelajaran juga menjadi lebih menarik dan mencabar. Slain itu Pelajar juga dapat melakukan aktiviti secara bebas mengikut
kebolehan masing – masing disamping dapat memupuk semangat bersaing di kalangan
individu kearah pemantapan kemahiran dan akhir sekali pelajar dapat membuat
penilaian kendiri tentang kemahiran yang mereka pelajari. Sejujurnya kelas kendalian mereka agak bagus,
mungkin cuma kawalan kelas sahaja yang kurang memuaskan.
Disetiap kekuatan, terdapat juga kelemahan
disebaliknya. Begitu juga dengan stail
ini. Oleh kerana stail ini mmerlukan
pelajar untuk memebuat penilaian kendiri jadi agak sukar untuk menentukan
kejujuran pelajar kerana mreka smua mahu kleihatan bagus pada pandangan
guru. Selain itu masa pembelajaran yang panjang bolh mnegudang
kebosanan dalam kalangan pelajar.
Usahkan kanak-kanak yang sbenar merasakan begitu, kami orang dewasa yang
berlakon sebagai kanak-kanak juga dapat merasainya. Bagi saya , stail hasilan mencapah ini sesuai
untuk sesi pengajaran dan pembelajaran yang jumlah pelajarnya kecil kerana
lebih senang untuk diuruskan namun stail ini kurang sesuai untuk pelajar yang
lemah. Hal ini kerana Stail H lebih
menumpukan kepada perkembangan idea pelajar, (kognitif) pengajaran berpusatkan
kepada pelajar serta memberi kebebasan kepada pelajar untuk membuat keputusan
dalam menyelesaikan masalah yang diberi jadi kurang sesuai untuk pelajar yang
lemah kerana stail ini melibatkan elemen kognitif yang tinggi.
No comments:
Post a Comment