REFLEKSI
STAIL E
Saya
bersyukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah dan kurnianya dapatlah saya dan
rakan sekelas menjalankan sesi amali bersama kumpulan yang menggunakan stail E
sebagai kaedah pengajaran dan pembelajaran. Kumpulan ini juga telah membentangkan
slaid yang begitu menarik dan berkesan di mata saya. Stail E adalah Gaya
Peningkatan (Inclusion Style). Stail
ini memperkenalkan pelbagai tahap prestasi pada satu tugas yang sama.
Stail ini adalah lebih fleksibel dalam variasi tahap kepayahan (difficulty) serta pencapaian kemahiran (performance skill) yang pelbagai mengikut
keupayaan pelajar. Di sini menunjukkan, stail ini lebih bersifat individu. Kriteria
yang utama dalam stail ini adalah memfokuskan semua perkara tersebut tadi pada
satu tugas atau cabaran yang perlu
dilakukan oleh semua orang. Oleh yang demikian, guru akan memberikan satu
tugasan yang akan dilakukan oleh semua murid. Namun begitu, perlakuan
pelajar pula adalah pada tahap kemampuan mereka sendiri dan bukannya atas ketetapan
dan kemahuan guru yang mengajar itu. Guru harus menekankan kepada murid yang masih berada di tahap
pilihan mereka dan memberi galakan kepada mereka. bagi pendapat saya, stail ini
memerlukan guru bertindak lebih bijak dan kreatif untuk menarik perhatian murid
supaya lebih tertarik dengan perkara yang sedang diajar.
Kaedah ini
juga mengutamakan kepada peningkatan
dan penguasaan seseorang individu secara berperingkat-peringkat dan penyertaan
secara sukarela. Di sini
menunjukkan, guru tidak akan memaksa murid membuat apa yang diajar itu. Seterusnya,
pelajar itu sendiri diberi kebebasan untuk menilai
kemampuan mereka dalam setiap tahap
latihan yang diberikan kepada mereka. Namun
demikian, saya beranggapan gaya pembelajaran
ini kurang sesuai untuk diguna pakai ke atas
pelajar-pelajar istimewa. Hal ini kerana, mereka tidak dapat menilai apa yang
mereka buat itu betul atau salah. Murid berkeperluan khas biasanya akan
melakukan mengikut kehendak dan kemahuan mereka sahaja, tanpa memikirkan orang
lain mahupun aspek keselamatan. Semasa penempatan di sekolah nanti, saya semestinya akan mengajar murid-murid
pendidikan khas. Walaupun gaya pembelajaran ini tidak sesuai digunakan ke
atas mereka yang istimewa, saya beranggapan ilmu ini suatu pengetahuan bermakna
dan berguna kepada saya.
Sama seperti stail pembelajaran yang
lain, stail ini juga mementingkan tiga proses semasa pelaksanaan iaitu set
pra-impak, set impak dan set pasca impak. Semasa Set
Pra-Impak, semua keputusan akan dibuat oleh guru dan guru yang akan menyediakan
tugasan untuk program individu. Di sini menunjukkan, guru seharusnya bersedia
sebelum melaksanakan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan
Jasmani. Seterusnya, semasa set impak pula, guru akan menerangkan atau bersoal jawab
dengan murid mengenai konsep gaya peningkatan dan menyatakan objektif utama
pelajaran pada hari tersebut. Di sini menunjukkan peranan
guru adalah menjawab soalan pelajar dan
mengutamakan komunikasi dengan pelajar. Guru
juga akan menyatakan peranan pelajar yang mana melibatkan tinjauan pilihan serta pemilihan
tahap yang sesuai. Kemudian, barulah pelajar akan melakukan tugasan dan menilai
prestasi berdasarkan kriteria serta menentukan tahap mereka yang seterusnya. Kemudian,
semasa Set Pasca Impak, pelajar akan menilai prestasi mereka berdasarkan kad
kriteria. Guru akan menyelia kelas untuk seketika dan kemudian bergerak untuk
mendapatkan maklum balas pelajar secara individu.
Setelah
dikaji, saya mendapati terdapat pelbagai kelebihan mahupun kekurangan dalam penggunaan
stail ini semasa sesi pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani. Stail ini
menggalakkan sifat berdikari pelajar daripada
pengaruh dan keputusan guru. Sehubungan dengan itu, guru hendaklah memberi
arahan dan membuat keputusan yang sewajarnya untuk memastikan perkembangan
pelajar mereka di peringkat lebih baik daripada sebelum pengajaran berlansung.
Antara kelemahan stail ini adalah stail ini amat memakan masa
apabila ingin menggunakannya kerana stail ini banyak menggunakan komitmen guru.
Bagi pendapat saya, adalah lebih elok sekiranya pelajar sendiri yang bertindak
aktif dalam proses P&P. Hal ini kerana, pembelajaran berpusatkan murid
lebih berkesan berbanding berpusatkan guru semata-mata. Hal ini seterusnya tidak
menggalakkan fungsi kreativiti dan perkembangan tingkah laku pelajar dan mereka
akan mudah terasa bosan.
Dengan
adanya tugasan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan di mana terdapat pelbagai
kaedah pengajaran yang boleh dilakukan oleh guru, saya yakin dan percaya ianya
akan memberikan kesan yang positif kepada bakal guru untuk mendidik anak bangsa
dengan cara yang menarik dan berkesan. Akhir kalam, saya berharap, pihak tuan
dapat menerima tugasan yang telah disiapkan oleh saya ini dengan hati yang
terbuka. Segala silap dan salah yang terdapat dalam tugasan ini saya dahului
ribuan kemaafan. Sekian, terima kasih.
No comments:
Post a Comment