Stail
latihan ini telah dikelolakan oleh kumpulan Nursyahirah dan Siti Nor
Syahirah. Mereka menggunakan stail
latihan untuk mengajar murid tahun 2 KSSR kemahiran membaling dan menangkap
bola. Kelas pada pagi itu dimulakan
dengan sdikit taklimat oleh Syahirah dan aktiviti memanaskan badan oleh
Nursyahirah. Dari awal sehinggalah tamat
sesi pengajaran, saya merasakan bahawa kemahiran yang dipilih mereka amat
sesuai untuk sasaran murid-muridnya.
Saya dan rakan-rakan yang berlakon mnjadi murid amat seronok kerana
kemahiran yang diajarkan bukan saja senang malahan menyeronokkan.
Stail latihan ini ialah satu kaedah
pengajaran di mana guru memberikan tugasan kepada pelajar, pelajar melakukan
tugasan tersebut untuk satu tempoh masa tertentu. Guru
akan memerhati prestasi murid dan memberikan maklum balas kepada pelajar. Ntara
kandungan aktiviti kumpulan mereka ialah secara berkumpulan dan berpasangan,
kami dikehendaki membaling dan menangkap bola dengan teknik yang betul. Pada mulanya kelas kedengaran bising kerana
kawalan kelas yang kurang memuaskan sementelah cuaca juga semakin panas
menyebabkan ‘murid-murid’ tidak selesa serta kurang memberikan kerjasama namun
apabila aktiviti secara berpasangan dilakukan, kawalan kelas kembali tenang.
Antara kekuatan yang dapat saya kenal pasti
melaui stail pengajaran dan pemblajaran ini adalahIsi pelajaran yang diajar adalah tetap dan
tidak berubah serta mudah untuk dipelajari oleh murid. Contohnya kemahiran membaling dan menangkap
bola sperti yang ditunjukkan oleh Nursyahirah amat senang diikuti olh kami,
saya berpendapat, jika diajar untuk kanak-kanak tahun dua juga pasti mreka senang
dan seronok memepelajarinya kerana sesuai dengan keupayaan serta tahap mereka. Guru bertindak sebagai fasilitator yang dapat menegur dan menunjuk cara
jika ada kesilapan yang dilakukan murid. Stail pengajaran ini juga membolehkan Komunikasi secara dua hala berlaku iaitu antara guru dengan murid, murid
dengan murid yang secara tak lengsung melancarkan sesi pengajaran dan
pembelajaran.
Kelemahan stail ini pula ialah pelajar cepat menyelesaikan masalah
sebelum sesi pengajaran dan pembelajaran sebenar tamat. Hal ini terbukti apabila sebelum guru smpat
memberikan maklum balas dan menunjukkan cara yang btul, murid sudah siap
melakukan kemahiran tersebut. Selain
itu, Perkembangan
minda atau kognitif pelajar kurang digunakan kerana lebih tertumpu pada aspek
psikomotor. Pelajar juga akan merasa terkongkong
kerana terikat dengan aktiviti yang dijalankan sedangkan pelajar sudah menguasai kmahiran yang diajarkan dan aktiviti
yang dijalankan tertumpu kepada maklumbalas guru jadi sdikit sebanyak
mengundang kebosanan kepada pelajar.
Secara ringkas dapatlah saya simpulkan
bahawa stail latihan yang dikelolakan oleh mereka ini pada pandangan saya
berjaya kerana berupaya memilih aktiviti yang sesuai dengan tahap dan keupayaan
pelajar-pelajarnya Cuma kawalan kelas
sedikit terganggu akibat cuaca yang panas tapi itu tidak menjejaskan aktiviti
mereka.
No comments:
Post a Comment