Stail
semak kendiri adalah kelolaan kumpulan saya sendiri iaitu Nik Noradilla dan
Amira. Sejujurnya untuk melakukan stail
ini dalam pross pengajaran dan pembelaran pendidikan jasmani, saya mrasakan
suatu bebanan kerana RPH yang kami hasilkan dikritik olh pensyarah, namun kami
perbaiki lagi demi meningkatkan kualitinya untuk diterjemahkan didalam
pengjaran mikro kami. Terlebih dahulu,
stail ini adalah berkaitan dengan cara penilaian sendiri. Stail semak kendiri (Stail D) adalah lanjutan
daripada stail pembelajaran, iaitu stail perintah (stail A), stail kaedah
latihan (stail B) dan stail bergandingan (stail C). Dalam stail ini guru bertindak
memastikan semua pelajaran, kriteria dan keputusan logistik. Tugas murid
pula ialah belajar secara sendiri dan memeriksa hasilan kerja mereka sendiri
berdasarkan kriteria yang disediakan oleh guru. Berdasarkan kepada kemahiran
yang telah dipelajari, pelajar akan melakukan penilaian kendiri semasa proses
pengajaran dan pembelajaran. Dalam pengajaran stail D, penekanan lebih kepada
individu atau pelajar untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran.
Alhamdulilah, setelah berusaha akhirnya RPH
kami diterima dan berdasarkan RPH tersbbut saya dan Amira menglolakan
pengajaran mikro kami. Sjujurnya amat
sukar untuk mengawal sbuah kelas. Hal
ini krana dngan bermacam ragam dan karenah pelajar yang ditempuhi, susunan
aktiviti juga nampaknya mempunyai kekangan yang tersendiri. Seperti kumpulan lain, kami memulakan
pengajaran mikro kami dngan taklimat ringkas dan aktiviti memanaskan badan
seterusnya terus kpada aktiviti lain.
Saya dan rakan menaysarkan murid darjah empat dan kami memilih kmahiran
asas lokomotor sbagai tunjang pngajaran kami.
Kami melakukan aktiviti yang
mengkehendaki pelajar-plajar supaya bergrak dari satu stesen ke stesen yang
lain untuk melakukan prgerakan lokomotor namun kawalan kelas pula menjadi
masalah apabila arahan yang diberi tidak didengari. Saya berpendapat mungkin
arahan ayang saya berikan kurang jelas, merka tidak faham ataupun ‘volume’
suara saya terlalu rendah. Mungkin itu
adalah kelemahan saya dan saya mengaku serta berazam untuk memperbaikinya di
masa akan datang.
Melalui pngalaman saya, saya melihat stail
D sbagai satu stail yang guru boleh menilai kemampuan dan perkembangan pelajar
dalam melakukan aktiviti melalui senarai semak kendiri kerana penilaian itu
dilakukan oleh pelajar itu sendiri. Guru
juga mempercayai pelajar bersikap jujur sepanjang proses pengajaran dan
pembelajaran serta dalam aktiviti penilaian kendiri kerana penilaian tersebut mesti berdasarkan kemampuan atau kemahiran mereka
sterusnya merka dapat menilai tahap kemampuan sesuatu kemahiran yang telah
dipelajari. Sebetulnya pelajar perlu memberi
maklumbalas kendiri secara jujur dan ikhlas semasa mengisi ruangan catatan di
lembaran kriteria senarai semak kendiri.
Selain itu, pelajar juga bpleh mengenalpasti
had keupayaan diri mereka sendiri. Mereka
dapat mengenalpasti keupayaan, kejayaan atau kegagalan diri mereka
sendiri.
Kelemahan stail ini pula ialah jangka masa
yang pendek menghalang pelajar dari mempelajari tentang keupayaan atau
kemampuan sendiri, selain itu Stail D kurang berkesan sekiranya saiz kelas
terlalu besar kerana akan mengalami masalah untuk mengawal kelas. Rekod atau catatan mungkin kurang tepat
berdasarkan sifat kejujuran murid. Manakala
murid yang tidak tahu membaca akan mengalami masalah untuk melengkapkan kad
senarai semak kendiri.
Itulah serba sedikit kekuatan serta
kelemahan dan pengalaman saya semasa mengelokakan pengajaran mikro tersbut. Meskipun banyak kekurangannya namun kami
telah membuat sehabis baik dan semampu kami untuk memastikan bahawa pengajaran
mikro itu berjaya. Adakalanya kawalan
kelas bukanlah salah murid semata-mata, mungkin juga brpunca dari kelemahan
guru. Meskipun kurang berjaya dari segi pnyusunan aktiviti dan kawalan kelas
namun stidaknya saya mmeperoleh pngalaman baru
No comments:
Post a Comment