DEFINISI :
Mencari jawapan dengan menggunakan proses penemuan
.
Kaedah pengajaran berdasarkan kepada sebab, logik, fikiran kritis dan cuba jaya
Pelajar akan membuat keputusan mengenai pengurusan kognitif untuk mengatasi masalah
yang dihadapi.
CIRI-CIRI :
- Peranan guru hanya lebih dominan dalam fasa pengajaran dan pembelajaran pra impak dan pasca impak sahaja.
- Guru hanya bertindak memberikan sesuatu masalah kepada pelajar atau kumpulan pelajar iaitu dalam fasa pra impak.
- Pelajar melakukan aktiviti sendiri atau secara berkumpulan tanpa bergantung sepenuhnya kepada guru.
- Pelajar bebas menggunakan kaedah dan pendekatan yang difikirkan sesuai dalam proses menyelesaikan masalah.
- Peruntukan masa bagi setiap pelajar atau kumpulan untuk melakukan aktiviti adalah mencukupi bagi menyelesaikan masalah yang diberikan.
- Guru hanya bertindak sebagai pemudah cara dalam aktiviti yang dipilih oleh pelajar.
- Stail ini boleh dilakukan secara individu , berpasangan atau secara berkumpulan.
KRITERIA PELAKSANAAN :
- Hanya mempunyai satu tindakbalas yang betul.
- Tumpuan yang khusus serta idea iaitu ia bergantung kepada struktur daripada tingkah laku, pertuturan yang digunakan bagi memperkenalkan tugasan yang diberikan kepada pelajar.
- Merupakan suatu proses pembuktian secara praktikal dalam menyelesaikan sesuatu permasalahan.
- Tindakbalas perlakuan mewakili analisis lakuan secara mekanikal.
- Membawa kepada rangkaian lakuan yang lebih spesifik.
- Memerlukan pelajar membuat penemuan sendiri dengan mengehadkan tindakan yang dilakukan.
No comments:
Post a Comment