1. Latihan Guru
Dalam membawa
perubahan negara melalui pembentukan modal insan, amat bergantung kuat kepada
sistem latihan perguruan kepada guru-guru.
Perubahan dalam lathan perguruan:
i. Naik taraf maktab
perguruan ke Institut
ii. Kurikulum
Latihan Perguruan
(Pendidikan awal
kanak-kanak, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, literasi dan
numerasI, kemahiran insaniah, kompetensi bahasa inggeris, pendekatan teknik
dalam pengajaran dan pembelajaran)
2. Program
Pensiswazahan Guru
Untuk guru-guru
sekolah rendah dan sekolah menengah.
Program pensiswazahan guru yang dikendalikan oleh KPM
seperti :
i. Program Khas
Pensiswazahan Guru (PKPG) – guru sekolah menengah diberi peluang
melanjutkan pengajian pada peringkat ijazah.
ii. Pensiswazahan Guru
Sekolah Rendah (PGSR) - guru sekolah rendah diberi peluang melanjutkan
pengajian pada peringkat ijazah.
iii. Program Khas
Pensiswazahan Guru Besar (PKPGB) - guru besar di sekolah rendah diberi
peluang melanjutkan pengajian pada peringkat ijazah.
3. Kurikulum
Transformasi
Dimulakan dengan
melaksanakan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSKP) pada tahun 2010
dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) pada tahun 2011. Kedua-dua konsep di
atas selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Transformasi
mencakupi elemen-elemen seperti struktur kandungan, pedagogi, peruntukan masa,
kaedah penaksiran, bahan kurikulum dan pengurusan sekolah.
6 tunjang dalam
KSKP & KSSR:
Komunikasi
Kerohanian, sikap dan nilai
Kemanusiaan
Keterampilan diri
Fizikal dan estetika
Literasi sains dan teknologi
4. Sekolah
Berprestasi Tinggi
Ditakrifkan sebagai
sekolah yang mempunyai etos, watak, identiti tersendiri dan unik serta
menyerlah dalam semua aspek pendidikan.
Sekolah ini mempunyai
tradisi budaya kerja yang cemerlang yang mampu melahirkan modal insan cemerlang
berpersonaliti unggul.
Elemen yang
melonjakkan kecemerlangan sekolah:
1.
Suasana pengajaran dan
pembelajaran yang kondusif.
2.
Menjadi suri teladan
sekolah-sekolah lain dgn membimbing melalui ‘mentoring’ & ‘coaching’.
3.
Memperoleh autonomi &
akauntabiliti dalam pengurusan serta pencapaian murid.
4.
Menempatkan murid-murid
cemerlang yang mampu bersaing pada peringkat antarabangsa.
No comments:
Post a Comment