RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 5
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 5 Cerdas
Tarikh
:
3 April 2012
Masa
: 1 jam (7.30 pagi hingga 8.30 pagi)
Bilangan
Murid : 38 orang
Tema
: Kesusasteraan (Pantun)
Tajuk : Buah-buahan Tempatan
Hasil
Pembelajaran/Kemahiran :
Aras
3 : (i) Bersoal
jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan
pelbagai aras.
Fokus
Sampingan : 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
Aras
2 : (i) Membaca
bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul serta
gaya yang sesuai.
Objektif
: Pada akhir pelajaran ini, murid dapat:
(i)
menjawab soalan yang
dikemukakan oleh guru secara bertatasusila.
(ii)
membaca kuat teks
pantun teka-teki dan definisi kata adjektif dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan gaya yang sesuai.
Sistem
Bahasa
Tatabahasa -
Kata adjektif, binaan ayat lengkap.
Kosa Kata
- Kolek, menoreh
Pengisian
Kurikulum
Ilmu - Kesusasteraan, kemasyarakatan
Nilai Murni
- Kesyukuran, patriotisme,
rasional
Kemahiran
bernilai tambah
Kemahiran
berfikir -
Menjana idea, menghubungkait, menilai,
mengenal pasti.
Teori Kecerdasan Pelbagai -
Muzik
Belajar Cara Belajar -
Membaca mekanis
Bahan
Bantu Mengajar - Kad
imbasan, teks pantun teka-teki, slaid, lembaran
kerja.
|
|
|
|
|||||||||
Set Induksi
(5
minit)
|
Video
lagu :
Buah-buahan tempatan.
Soalan
- Apakah yang ditunjukkan dalam video?
- Buah apakah yang ditunjukkan?
- Di negara manakah kita boleh perolehi buah-buahan
ini?
|
|
Teknik :
-
Soal jawab
Nilai :
-
Kerjasama
BBM :
-
video
|
|||||||||
Langkah 1
(10
minit)
|
Slaid
Pantun teka-teki bertajuk “Kenali Buah-buahan
Tempatan”.
Teks
pantun
Pantun teka-teki bertajuk “Kenali Buah-buahan
Tempatan”.
|
|
Teknik :
-
Tunjuk cara
Nilai :
-
Kerjasama
-
Tekun
BBM :
-
Slaid dan teks pantun teka-teki.
|
|||||||||
Langkah 2
(15
minit)
|
Teks
pantun
Teka teki bertajuk “Kenali Buah-buahan Tempatan”.
Soalan:
- Apakah perkataan yang kamu tidak faham dalam
pantun rangkap (pertama, kedua, ketiga, keempat kelima dan keenam)
- Perkataan:
Belanga
(periuk tanah)
Meranduk
(mengharungi)
Paras
(rupa muka)
Kolek
(sampan kecil)
Jawapan
pantun:
1. Rambutan
2. Durian
3. Nenas
4. Manggis
5. Kelapa
6. betik
|
|
Teknik :
-
Soal jawab
-
Perbincangan
-
sumbangsaran
Nilai :
-
Kerjasama
-
Tekun
BBM :
-
Lembaran kerja, teks pantun, slaid
|
|||||||||
Langkah 3
(15
minit)
|
Pengajaran
:
Kata adjektif.
Contoh
:
- cantik
- tajam
- manis
- merah
- hitam
|
|
Teknik :
- Tunjuk cara
- Soal jawab
Nilai :
- Kerjasama
- Tekun
- Mendengar arahan
BBM :
-
teks pantun teka-teki, lembaran
kerja dan slaid.
|
|||||||||
Langkah 4
(5
minit)
|
Nyanyian
lagu.
Pantun teka-teki menggunakan rentak lagu ikan
kekek
|
|
Teknik :
- Tunjuk cara
Nilai :
- Kerjasama
- Tekun
BBM :
-
Teks pantun teka-teki.
|
|||||||||
Penutup
(10
minit)
|
Nilai
murni:
- Kesyukuran
-
Patriotisme
-
Rasional
Isi pelajaran :
1.Cara
membaca pantun dengan betul.
2.Konsep
Kata adjektif
|
|
Teknik :
- Soal jawab
Nilai :
- Kerjasama
- Tekun
BBM :
Lembaran
kerja
|
No comments:
Post a Comment