REFLEKSI
MINGGUAN (MINGGU 8)
TARIKH
: 17 MAC 2014- 21 MAC 2014
Sepanjang
minggu ini, proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dapat dijalankan
dengan baik. Semua perancangan yang dirancang dalam rancangan pengajaran harian
(RPH) dapat dijalankan dengan baik. Kehadiran saya untuk minggu ini juga adalah
penuh. Semua program dan aktiviti yang dijalankan sepanjang minggu ini juga
dapat saya hadir untuk memberikan kerjasama terhadap pihak sekolah. Murid-murid
juga dapat memberikan kerjasama dan perhatian yang sepenuhnya terhadap P&P
yang berlansung.
Antara kekuatan yang saya perhati sepanjang
minggu ini adalah mengenai minggu Bahasa Melayu. Saya diarahkan oleh guru
pembimbing untuk menjadi pengacara majlis untuk pertandingan bercerita. Saya
diberi tugasan betul-betul sebelum majlis berlansung. Tidak ada persiapan yang
dilakukan malah tidak ada skrip yang disediakan. Walau bagaimanapun, saya dapat
menjalankan tugas dengan penuh keyakinan dan dapat memeriahkan majlis
pertandingan bercerita. Saya berbangga dengan diri saya sendiri kerana dapat
menjalankan tugasan dengan baik. Walaupun tidak ada skrip, tetapi saya masih
dapat memimpin majlis dengan teratur. Di samping diberi arahan menjadi
pengacara majlis, saya juga diberi arahan untuk membuat buku program sempena majlis
tilawah al-quran peringkat daerah yang diadakan di SK?. Berkat kesungguhan dan
bantuan daripada guru-guru SK?, saya dapat menyiapkan buku program dalam masa
yang ditetapkan. Saya juga dapat menambah pengalaman sedia ada saya.
Sepanjang
pengajaran saya dalam minggu ini, saya mendapati kelemahan saya adalah tentang
pengurusan masa. Setelah diteliti dan dikenal pasti, saya dapat merasakan
bahawa perkara ini datang dari masalah saya sendiri yang memberikan arahan yang
kurang jelas. Dalam sesuatu pengajaran, banyak aktiviti yang dilaksanakan.
Jadi, saya terkejar-kejar masa untuk memastikan masa yang dirancang dapat
dipatuhi dan berakhir tepat pada waktu yang dijangkakan. Arahan yang terlalu
ringkas, membuatkan murid tidak faham perkara yang perlu dilakukan. Semasa
pengajaran tersebut, saya rasa bahawa mereka sudah faham arahan yang saya
berikan. Rupa-rupanya mereka tidak faham. Hal ini saya lihat semasa murid
melaksanakan aktiviti. Oleh yang demikian, saya terpaksa mengulang lagi arahan
yang lebih jelas dan murid terpaksa mengulang lagi aktiviti yang sedang
dijalankan. Sehubungan dengan itu, sudah tentu masa pengajaran saya panjang.
Jadi, saya perlu mengatasi masalah ini supaya masa pengajaran berakhir tepat
seperti yang dijangkakan.
Penambah baikan
yang perlu saya lakukan adalah dengan memberi arahan yang jelas jepada murid. Arahan
yang jelas mesti diberikan kepada murid sebelum mereka memulakan aktiviti. Guru
perlu memastikan murid memahami arahan dengan jelas, barulah memulakan sesuatu
aktiviti. Guru juga perlu memberi arahan yang tepat dan padat. Arahan yang
jelas juga penting untuk mengawal disiplin murid semasa melakukan perkara yang
diminta. Oleh yang demikian, saya perlu memastikan arahan yang diberi kepada
murid tepat dan jelas. Jadi, masa yang ditetapkan dalam rancangan pengajaran
harian, dapat dipatuhi. Saya akan mengingati isu yang penting ini apabila
setiap kali saya mengajar. Jika saya sudah terbiasa dengan tindakan memberi
arahan yang jelas, sudah pasti perkara ini menjadi kebiasaan dan isu masa
pengajaran tidak akan menjadi masalah. Hal ini selaras dengan Teori
Behaviorisme yang mementingkan impak positif bagi sesuatu tindakan dan tindakan
itu akan diulangi pada masa akan datang.
Syukur ke hadrat ilahi kerana saya sudah
berjaya melaksanakan praktikum untuk minggu ke-8 ini. Berbaki empat minggu
lagi, saya perlu mengharunginya dan menimba sebanyak ilmu pengetahuan yang
boleh. InsyaAllah. Sekian.
No comments:
Post a Comment