Konsep Pendekatan, Strategi, Kaedah dan
Teknik
(i) Pendekatan
Pendekatan dalam pendidikan
berkait dengan cara sesuatu pelajaran disampaikan melalui proses P&P untuk
mencapai hasil pembelajaran dalam masa jangka panjang. Dalam pendekatan, kita akan memilih satu atau
lebih model, prinsip dan teori pembelajaran supaya proses pembelajaran
berlangsung dan ini memungkinkan kefahaman, penghayatan dan perubahan tingkah
laku berlaku. Ini bermakna, untuk
mencapai hasil pembelajaran jangka panjang, pelbagai strategi yang mengandungi
kaedah, teknik dan aktiviti akan digunakan.
(ii) Strategi
Strategi merujuk kepada perancangan tindakan yang menjurus kepada
pencapaian objektif yang telah ditetapkan.
Rancangan tindakan ini mengandungi kaedah dan teknik mengajar. Dengan adanya perancangan strategi, kaedah
dan teknik dapat diatur secara sistematik, pengagihan masa disusun dengan baik,
penyediaan bahan dibuat mengikut kesesuaian dan kawalan kelas diuruskan dengan
rapi. Strategi P&P mestilah
berasaskan tiga unsur utama iaitu guru, murid dan bahan P&P. Oleh sebab itulah strategi dalam pendidikan
dirujuk sebagai P&P berpusatkan murid, P&P berpusatkan guru dan P&P
berpusatkan bahan.
(iii) Kaedah
Kaedah pula lebih menekankan penyusunan langkah-langkah untuk
menyampaikan P&P secara sistematik berlandaskan prinsip dan teori
pembelajaran. Langkah-langkah P&P
disusun rapi dan kesinambungannya diikuti dengan teliti supaya ada
urutan terarah atau berfokus untuk menghasilkan proses P&P yang berkesan.
Mangantar Simanjuntak 1982: 72
•
Kaedah berbentuk prosedur yang
terdiri daripada langkah-langkah atau peringkat-peringkat yang teratur yang
harus dituruti dengan saksama untuk
mencapai tujuan tertentu
Brown 1980:240
•
“Methods, however are difficult to define. They manifest themselves in
such varieties at time that the terms
approach may be more accurately descriptive of these general moods. An
approach is a general and theoretical
view of how language ought to be taught, while a method includes a
developed procedure for teaching.”
Currie 1973
•
“Usually, method is classified by the way we try to achieve the aim, thus
we hear of expository methods, heuristic methods, activity methods and the
like. Method is thus the philosophy of our teaching task is a given subject in that it orientates us to
the teaching. What we have described as teaching techniques are way in which,
this philosophy is realised in actual class lessons.”
(iv) Teknik
Teknik merupakan aktiviti-aktiviti yang diatur dalam kaedah dan strategi
P&P atau cara sesuatu pengajaran yang ingin disampaikan kepada
pelajar. Aktiviti-aktiviti yang sesuai
dan menarik dirancang dalam bentuk perlakuan dan kemahiran yang ingin
diperolehi dan dicapai oleh murid.
Kemahiran guru dalam mengelola aktiviti semasa P&P berlangsung akan
menggalakkan penglibatan murid secara aktif dalam kelas dan pembelajaran
memberangsangkan, bermakna dan menceriakan.
No comments:
Post a Comment