· Kedwibahasaan
berlaku dalam kalangan masyarakat yang menggunakan banyak bahasa. Kedwibahasaan
atau bilingualisme ialah penguasaan dua bahasa seperti penutur bahasa asli.
· Penggunanya
menggunakannya sebagai bahasa komunikasi, yakni menggunakan satu bahasa rasmi
untuk berkomunikasi, dan bahasa ibunda untuk hubungan lain misalnya orang Cina
dan India yang menggunakan bahasa Melayu untuk komunikasi rasmi tetapi bahasa
ibunda di rumah.
· Kedwibahasaan
yang sempurna ialah penguasaan sepenuhnya dua bahasa oleh penutur.
· Kedwibahasaan
majmuk ialah individu
yang memperoleh dua bahasa semasa kecil.
· Kedwibahasaan
kordinat pula berlaku apabila
individu tersebut memperoleh salah satu bahasa tersebut sebagai bahasa pertama
dan bahasa kedua pula diperoleh kemudian.
· Kedwibahasaan
lahir dalam masyarakat majmuk yang pelbagai budaya, etnik,agama, bangsa, kaum
dan lain-lain. Individu dwibahasa tidak akan mempunyai pengetahuan kedua-dua
bahasa yang sama baik. Kadang-kadang individu tersebut hanya memahami sahaja
tetapi tidak boleh menulis atau bertutur dengan baik.
· Malaysia
menggunakan dialek Melayu-Johor sebagai bahasa rasmi tetapi menggunakan dialek
masing-masing di rumah misalnya dialek Kelantan, Terengganu, Perak, Negeri
Sembilan, Kedah dan sebagainya.
· Dasar pendidikan
sesebuah negara mencerminkan masyarakat yang lahir misalnya Malaysia yang menjadikan
bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua dalam sistem pendidikan negara akan
melahirkan penutur dwibahasa.
· Satu lagi unsur
yang mewujudkan kedwibahasaan ialah perkahwinan campur dalam masyarakat majmuk
yang melahirkan kanak-kanak yang berdwibahasa sejak dari lahir lagi. Pemerolehan
dua bahasa serentak berlaku apabila kedua ibu dan bapa menggunakan kedua-dua
bahasa ibunda mereka dalam kehidupan seharian.
No comments:
Post a Comment