Sunday, January 4, 2015

5 peringkat perkembangan guru

Guru permulaan (Novis) – pljr IPG, bljr pgnln psikologi, pkmbgn knk2, FPK, fhm pengertian jd guru

Novis lnjutn – kumpul & tmbh pgtahuan, tmbh mklumat berkaitn P&P. , pendedahan situasi sbnr, pengalamn berasskn sekolah (PBS), praktikum, mempunyai smgt tinggi utk praktikkan teori, guru mentor akan bantu

Cabaran Guru Permulaan
- Dikatakan pasif, tak kreatif dan imaginative
- Belum mencapai tahap yang dikehendaki pihak sekolah
- Masalah penyesuaian diri dengan reality sekolah dan bilik darjah.
- Mula mengaplikasikan kaedah mengajar
- Memahami fakta, konsep dan perkara asas pengajaran
- Membentuk kerangka kognitif tugas-tugas guru
- Kurang berupaya menangani tugas harian guru

Cekap-ada sijil/ijzh, fokus pmblrn murid, berkemampuan selesaikn mslh PdP, menyiasat amln sndri melalui refleksi, perlu 2-5thn pglmn, bersikap terbuka kpd pmblrn baharu, sedia menerima latihn tmbhn, miliki pelbagai strategi pgjrn & mampu sesuaikn mengikut keperluan pljr yg berbeza.

Mahir-terbaik dlm bidang, hny peratusan kecil shj yg berjaya ke peringkt ini, diingati & disanjungi bekas pljr kerana merupakan guru yg meninggalkn kesan mendalam, dpt mengenal pasti elemen penting dlm tugas, mempunyai kemampuan kognitif tinggi utk menganalisis persekitaran pmbljrn yg kreatif & tersendiri, pengalaman cukup byk, kfhmn sesuatu tugas sudah sebati dlm diri, gaya pengajaran tersendiri, pengalaman penentu kualiti pengajaran, mentor kpd guru permulaan (novis), boleh kongsi idea, pglmn & kemahiran.


Pakar- bintang bergemerlapan dlm bidang, guru gemilang terbilang, guna pengalaman secara holistic, sentiasa berjaya berbanding guru mahir yg kadangkala lakukan kesilapan, jurucakap/org berautoriti, mempengaruhi polisi2 pengendalian bilik drjh

No comments:

Post a Comment