Tonggak 1.Belajar utk menguasai ilmu
·
Manusia perlu bljr memahami
dunia sekeliling supaya dpt memperkembang kemahiran kerjaya & berkomunikasi
dgn org lain.
·
Guru berperanan sampaikn
ilmu kpd pljr.
·
Tonggak ini memberi
implikasi ‘belajar bagaimana hendak belajar’ dgn kembangkn tumpuan, kemahiran
ingatan & kebolehan berfikir seseorang.
·
Awal perkembangan kanak2,
kita bljr beri perhatian, kemahiran ditambahbaik dgn peluang pmbljrn spnjg hyt.
·
Guru mestilah menjadi penyampai
berkesan utk pastikn pljr kuasai ilmu utk aplikasikn dlm dunia pekerjaan.
·
Guru harus ikut trend
perubahan & kemas kini pengetahuan, supaya pljr terima pengetahuan terkini
& bertanding dgn org lain dlm dunia berteknologi tinggi.
Tonggak 2.Belajar utk mengausai kemahiran
·
Sediakan peluang pljr
menguasai nilai peribadi seperti kemahiran interpersonal disamping pengethuan
& kemahiran.
·
Kemahiran seperti
berkomunikasi, berpasukan & menyelesaikan masalah, utk diaplikasikn dlm
bidang pekerjaan kelak.
Tonggak 3.Belajar utk jadi insan berguna
·
Pendidikan harus menyumbang
kpd pembentukan insan menyeluruh dr segi fizikal, intelek, rohani, emosi,
kepekaan & penghargaan estetika.
·
Setiap individu terima
didikan sjk awal kanak2 hingga remaja.
·
Membolehkan individu berfikir
scr kritis, berdikari & berupaya buat keputusan terhadap tindakan.
·
Tonggak 4.Belajar utk harmoni & bekerjasama
·
Cbrn yg sukar dipupuk
kerana sesuatu kelompok lebih berasa berkuasa hingga syakwasangka thdp kelompok
lain.
·
Pendidikan harus beri
peluang pljr fhm org lain sejak awal persekolahan.
·
Terapkan nilai murni.
·
Murid perlu didedahkan dgn
kepelbagaian budaya, agama & tingkah laku etnik di Malaysia.
·
Guru perlu terbuka &
tidak boleh mengongkong jika murid ingin tahu tntg budaya org lain.
·
Adakan lawatan, gotong
royong di tempat lawatan.
No comments:
Post a Comment