Saturday, January 31, 2015

Tonggak pendidikan UNESCO (kesan positif jika dilaksana)

Tonggak 1.Belajar utk menguasai ilmu
·         Manusia perlu bljr memahami dunia sekeliling supaya dpt memperkembang kemahiran kerjaya & berkomunikasi dgn org lain.
·         Guru berperanan sampaikn ilmu kpd pljr.
·         Tonggak ini memberi implikasi ‘belajar bagaimana hendak belajar’ dgn kembangkn tumpuan, kemahiran ingatan & kebolehan berfikir seseorang.
·         Awal perkembangan kanak2, kita bljr beri perhatian, kemahiran ditambahbaik dgn peluang pmbljrn spnjg hyt.
·         Guru mestilah menjadi penyampai berkesan utk pastikn pljr kuasai ilmu utk aplikasikn dlm dunia pekerjaan.
·         Guru harus ikut trend perubahan & kemas kini pengetahuan, supaya pljr terima pengetahuan terkini & bertanding dgn org lain dlm dunia berteknologi tinggi.

Tonggak 2.Belajar utk mengausai kemahiran
·         Sediakan peluang pljr menguasai nilai peribadi seperti kemahiran interpersonal disamping pengethuan & kemahiran.
·         Kemahiran seperti berkomunikasi, berpasukan & menyelesaikan masalah, utk diaplikasikn dlm bidang pekerjaan kelak.

Tonggak 3.Belajar utk jadi insan berguna
·         Pendidikan harus menyumbang kpd pembentukan insan menyeluruh dr segi fizikal, intelek, rohani, emosi, kepekaan & penghargaan estetika.
·         Setiap individu terima didikan sjk awal kanak2 hingga remaja.
·         Membolehkan individu berfikir scr kritis, berdikari & berupaya buat keputusan terhadap tindakan.
· 
Tonggak 4.Belajar utk harmoni & bekerjasama
·         Cbrn yg sukar dipupuk kerana sesuatu kelompok lebih berasa berkuasa hingga syakwasangka thdp kelompok lain.
·         Pendidikan harus beri peluang pljr fhm org lain sejak awal persekolahan.
·         Terapkan nilai murni.
·         Murid perlu didedahkan dgn kepelbagaian budaya, agama & tingkah laku etnik di Malaysia.
·         Guru perlu terbuka & tidak boleh mengongkong jika murid ingin tahu tntg budaya org lain.
·         Adakan lawatan, gotong royong di tempat lawatan.


No comments:

Post a Comment