beza pencapaian penguasaan dlm pendidikn bagi guru novis
(permulaan) dgn seoraang guru pakar dr aspek :
i. pengetahuan isi kandungan
ii.tindakan pedagogi
Guru novis
|
Guru pakar
|
Pengetahuan isi kandungan
-dalam proses menambah pengetahuan secara teori, tidak kreatif mengolah
pengetahuan isi kandungan, dibantu
oleh mentor utk berkongsi pengetahuan & pglmn tntg isi kandungan
|
Pengetahuan isi kandungan
-pengetahuan isi kandungan yg mendalam & dpt menggunakan pglmn
& mengaplikasikan pengetahuan isi kandungan secara holistik, mempunyai
autoriti utk menyuarakan pengetahuan isi kandungan yg dimiliki,
|
Tindakan pedagogi
-masih dlm proses menambah pengetahuan dlm pengenalan ilmu pedagogi,
boleh patah semangat jika teri yg dipelajari tidak sama dgn realiti yg
sebenar di dalam kelas.
|
Tindakan pedagogi
-mempunyai pengalaman dlm tindakan pedagogi & menggunakan pengalamannya
secara holistik,jrg melakukan kesilapan dlm tindakan pedagogi, sudah pakar
mengatasi segala masalah di dalam kelas, sentiasa berjaya melakukan apa jua,
boleh mempengaruhi polisi2 berkaitan tindakan pedagogi bilik darjah.
|
No comments:
Post a Comment