i.sekolah wawasan – peranan
kerajaan
Diluluskan oleh kabinet thn
1997, menggabungkan 3 sekolah berlainan aliran dlm 1 kompleks, pelajar kongsi
guna kemudahan seperti padang & kantin. Interaksi guna bahasa kebangsaan (sumbangan
dlm perpaduan kaum).
Membolehkan interaksi &
komunikasi antara 1 sama lain. (sumbangan dlm perpaduan kaum)
Mengeratkan perpaduan.
Integrasi kaum diberi penekanan sjk murid sekolah rndh lg. Fhm budaya, bahasa
& pemikiran kaum lain.hubungan mesra ibu bapa yg hntr & ambil anak2 /
semasa gotong-royong. (sumbangan dlm perpaduan kaum)
ii. rancangan integrasi murid
utk perpaduan (RIMUP) – peranan kerajaan
Modul aktiviti
kecemerlangan akademik : seminar menghadapi peperiksaan, modul aktiviti
kesukanan & permainan : permainan tradisional, modul aktiviti kokurikulum :
sukaneka/perkhemahan, modul aktiviti khidmat myrkt : gtg-ryg, modul aktiviti
meningkatkan patriotisme : kempen kibar jalur gemilang
Murid bergaul mesra
Ibu bapa & msyrkt stmpt
dilibatkan dlm aktiviti
iii. memperkasakan bahasa
kebangsaan – peranan kerajaan
Galakkan guna sebagai
bahasa pengantar & jadikan sbg bahasa perpaduan.
Guru perlu mencintai bahasa
ini terlebih dahulu sblm ditanamkan kpd murid.
Adakan program wacana ilmu,
minggu bahasa kebangsaan, pertandingan menulis, pertandingan membaca,
pertandingan bahasa & pidato, pertandingan puisi & pengucapan awam.
iv. sistem pendidikan kebangsaan– peranan kerajaan
Kurikulum, sukatan pelajaran,
sistem peperiksaan yang seragam : Langkah
ini boleh menolong proses menyatupadukan pelajar berbilang kaum di samping
mewujudkan keperibadian yang sama.
v. memperkasakan sekolah
kebangsaan– peranan kerajaan
Infrastruktur lgkp &
berkualiti
Semua pljr kuasai 3M
No comments:
Post a Comment