I.
Isu kesantunan guru
t/laku yg mampu jalinkn hbgn baik.
Perlakuan dlm percakapan. Kawal suara.x bolot perbualan, ckp byk tntg diri
sendiri. Kena ikhlas & jujur, zahirkn perlakuan yg menyenangkn semua. Guna
kata ganti nama & sapaaan yg betul.
nonverbal – ambil huraian di atas
cirri kesantunan guru – ambil huraian di
atas
II.
Isu kepedulian guru
Ambil tahu & peduli thdp pljr. Penuhi
keperluan & kehendak pljr. Mengembangkn pljr slrs JERIS. Dgr pndgn pljr,
wujudkn suasana kondusif, fahami pljr, dsb. Sentiasa buat refleksi & terima
maklum balas guru2 lain.
III.
Penampilan guru
Sikap, nilai & kepercayaan guru tntg
pljr, pgjrn & dirinya membawa kesan thdp pmbljrn & perkembangan pljr.
Ciri2 penampilan guru – huraian
seperti di atas
IV.
Berniaga di sek
Bilik guru. – terlupa & abaikan
tanggngjwb sebagai pendidik sebab ghairah niaga. Jejaskan imej profesion.
Langgar etika perkhidmatan awam.
V.
Kerjaya sambilan
Perlu mohon kelulusan utk lakukan kerja
sambiln utk tmbh pndptn. Kelulusn diberi jika x dilakukan dlm waktu kerja &
x menjejaskan tugas mereka. Contoh , pusat tuisyen, kelas on9, diluar waktu
kerja. Jika ikut Kod Etika Guru, x seharusnya terima byrn tuisyen ank murid
sendiri. Mereka x akan tumpukn pgjrn dlm b.drjh.
VI.
Pengurusan masa
Merupakan disiplin guru. secara harian,
mingguan, dsb. Laksana tugas ikut jadual yg ditetapkn. Rancang PdP dgn baik,
supaya x bazirkn masa pljr. Tepati masa amsuk kls. Elak kelas bising, t.laku nakal.
Murid lebih hormat guru yg tepat masa masuk.
VII.
Pengurusan kewangan
Urus kwgn di sekolah : yuran khas, guru x
serahkn kpd pihak sek. , pljr x terima resit.
Urus kewangan diri serta keluarga : wasapada
berbelanja, x boros, x bermegah, ikut kemampuan, menabung.
No comments:
Post a Comment