i.aktiviti menerapkan semangat
patriotisme yg berterusan - peranan guru
sambutan bulan kemerdekaan
: aktiviti deklamasi sajak, pidato, sayembara puisi, syair & nyanyian
patriotik serta karya kreatif pljr.
Aktiviti kokurikulum
seperti kuiz bina bangsa, kempen cintakan warisan seni, bangsa & negara,
kempen kibar jalur gemilang, pertandingan hias bilik darjah sempena hari
kemerdekaan & bahas perpaduan
Bg peluang pljr pelbagai
kaum berinteraksi dlm pelbagai aktiviti di sekolah. Dpt membina jati diri serta
tanam smgt kecintaan kpd bangsa & negara.
ii. membentuk keperibadian dan perwatakan pelajar-– peranan guru
agama islam &
pendidikan moral, sejarah
Penanaman nilai murni yg
dpt menyatupadukan semua kaum serta beri peluang berinteraksi wlpn aliran
pendidikan berlainan.
Terapkan konsep 1 malaysia
: Pemangkin utk wujudkn & membina negara bangsa yg mempunyai sikap kesamaan
& kekitaan. Amalkan hormat-menghormati, ikhlas & saling percaya antara
kaum.
iii.aktiviti kokurikulum –
peranan guru
Perkhemahan : -badan beruniform seperti pengakap, pandu puteri,
bulan sabit merah dsb. Semangat kekitaan, bekerjasam apabila menjalankan
aktiviti. wujudlah perpaduan di antara
peserta-peserta perkhemahan yang datang dari sekolah yang berbeza, latar
belakang yang berbeza dan kebudayaan berbeza.
Sukan sekolah : bukan semata-mata untuk kesihatan tetapi
untuk perpaduan. Matlamat utama hari sukan ialah mewujudkan persefahaman,
semangat kekitaan dan perpaduan diantara pelajar-pelajar sekolah. Pada hari
sukan, aktiviti permainan, perarakan dan perhiasan khemah membolehkan murid
sebagai satu kumpulan yang majmuk.
iv.aktiviti kurikulum –peranan
guru
Lawatan smbil
belajar-mengenali etnik & budaya penduduk setempat, bangsa lain. Pupuk
kemesraan
v.strategi P&P dlm kelas–
peranan guru
membahagikan pelajar secara
berkumpulan dalam melaksanakan projek-projek sekolah, seperti kajian sains,
persembahan, dan sambutan-sambutan majlis di sekolah.
Galak pelajar berkomunikasi
dgn pljr berlainan kaum
guru tidak boleh
mencetuskan isu-isu sensitif semasa mengajar, misalnya dengan
mengagung-agungkan warisan budaya sendiri dan mengejek budaya kaum lain.
No comments:
Post a Comment