Thursday, January 29, 2015

Peranan guru membentuk perpaduan / integrasi nasional

i.aktiviti menerapkan semangat patriotisme yg berterusan  - peranan guru
*      sambutan bulan kemerdekaan : aktiviti deklamasi sajak, pidato, sayembara puisi, syair & nyanyian patriotik serta karya kreatif pljr.
*      Aktiviti kokurikulum seperti kuiz bina bangsa, kempen cintakan warisan seni, bangsa & negara, kempen kibar jalur gemilang, pertandingan hias bilik darjah sempena hari kemerdekaan & bahas perpaduan
*      Bg peluang pljr pelbagai kaum berinteraksi dlm pelbagai aktiviti di sekolah. Dpt membina jati diri serta tanam smgt kecintaan kpd bangsa & negara.

ii.  membentuk keperibadian dan perwatakan pelajar-– peranan guru
*      agama islam & pendidikan moral, sejarah
*      Penanaman nilai murni yg dpt menyatupadukan semua kaum serta beri peluang berinteraksi wlpn aliran pendidikan berlainan.
*      Terapkan konsep 1 malaysia : Pemangkin utk wujudkn & membina negara bangsa yg mempunyai sikap kesamaan & kekitaan. Amalkan hormat-menghormati, ikhlas & saling percaya antara kaum.

iii.aktiviti kokurikulum – peranan guru
*      Perkhemahan : -badan beruniform seperti pengakap, pandu puteri, bulan sabit merah dsb. Semangat kekitaan, bekerjasam apabila menjalankan aktiviti.  wujudlah perpaduan di antara peserta-peserta perkhemahan yang datang dari sekolah yang berbeza, latar belakang yang berbeza dan kebudayaan berbeza.
*      Sukan sekolah : bukan semata-mata untuk kesihatan tetapi untuk perpaduan. Matlamat utama hari sukan ialah mewujudkan persefahaman, semangat kekitaan dan perpaduan diantara pelajar-pelajar sekolah. Pada hari sukan, aktiviti permainan, perarakan dan perhiasan khemah membolehkan murid sebagai satu kumpulan yang majmuk. 

iv.aktiviti kurikulum –peranan guru
*      Lawatan smbil belajar-mengenali etnik & budaya penduduk setempat, bangsa lain. Pupuk kemesraan

v.strategi P&P dlm kelas– peranan guru
*      membahagikan pelajar secara berkumpulan dalam melaksanakan projek-projek sekolah, seperti kajian sains, persembahan, dan sambutan-sambutan majlis di sekolah.
*      Galak pelajar berkomunikasi dgn pljr berlainan kaum

*      guru tidak boleh mencetuskan isu-isu sensitif semasa mengajar, misalnya dengan mengagung-agungkan warisan budaya sendiri dan mengejek budaya kaum lain.

No comments:

Post a Comment