1. Meminggirkan bahasa melayu – tertumpu kpd bhs
inggeris yg dijadikan sebagai bhs ilmu.
- Hal ini berlaku kerana para pelajar mudah mendapat
maklumat melalui internet. Maklumat yang disebarkan melalui internet sebahagian
besarnya dalam bahasa Inggeris.
-BI lebih
diutamakan terutamanya IPTS bahasa Inggeris digunakan dalam internet. Penguasaan
bahasa Melayu dalam kalangan pelajar kurang baik
-Bahasa Inggeris
dianggap bahasa yang amat penting untuk dikuasai dalam era ini berikutan
keperluannya diperingkat antarabangsa, alam pekerjaan, penguasaan ilmu dan
sebagainya. Majikan akan lebih tertarik untuk mengambil pekerja yang mampu
berkomunikasi dalam pelbagai bahasa termasuklah berbahasa Inggeris. Sebagai
contohnya, pekerjaan dalam bidang telekomunikasi, penyiaran, teknologi maklumat
dan sebagainya amat memerlukan penggunaan bahasa Inggeris & meminggirkn BM.
2. peluang pasaran tenaga kerja kurang – pengangguran
meningkat kerana peningktn pljr berkelayakan & pljr bergraduan
3. pencemaran
budaya- Budaya liar dari
Barat dapat disebarkan melalui internet dan televisyen satelit.Budaya liar ini
langsung tidak ditapis. Generasi muda terikut-ikut akan nilai runtuh. Budaya
tempatan yang murni akhirnya terkikis.Anak tempatan hilang identiti diri dan
runtuh akhlaknya
4. pengkomersialan pendidikan
Ahli korporat pendidikan akan mengaut keuntungan melalui
bidang pendidikan. Matlamat dan objektif asal pendidikan akan terkorban. Demi
mencapai keuntungan semata-mata, kualiti pendidikan mungkin diabaikan. Masalah
ini akan ketara apabila kelayakan masuk pelajar tidak diambil berat seperti
dikenakan syarat yang longgar, pensyarah terdiri daripada mereka yang kurang
terlatih dan kurang pengalaman, kemudahan pengajaran dan pembelajaran yang
minimum, kualiti ilmu yang diajar meragui dan lain-lain lagi.
5. Penafian konsep pendemokrasian pendidikan.
Hanya pelajar yang mampu dari segi kewangan sahaja yang
berpeluang melanjutkan pelajaran. Han ini hanya sekitar 20 peratus sahaja
bilangan pelajar bumiputera di IPTS berbanding ratusan ribu pelajar IPTS
keseluruhannya. Perkara ini jika tidak dibendung akan meluaskan jurang antara
golongan bumiputera dengan golongan bukan bumiputera. Selain itu, hanya yang kaya
sahaja akan dapat menikmati pendidikan tinggi, manakala yang miskin dinafikan
peluang mereka. Ini bertentangan dengan dasar kerajaan yang ingin melahirkan
masyarakat berilmu tanpa mengira latar belakang agama dan bangsa.
6. penghayatan ilmu itu semakin terhakis.
Hal ini demikian kerana para pelajar hanya belajar ilmu
sahaja tanpa menghayati ilmu itu sendiri. Mereka belajar hanya untuk tujuan
peperiksaan atau demi memenuhi tugasan yang diberikan sahaja. Ini akan
melahirkan generasi yang cerdik pandai tanpa diimbangi dengan penghayatan ilmu
itu sendiri. Akibatnya, kemahiran yang mereka miliki mungkin akan digunakan
untuk tujuan negatif seperti melakukan pecah amanah, menipu dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment