Sunday, December 9, 2012

PENGGUNAAN MEDIA SELEPAS P&P


  •        Antara langkah untuk menguruskan media yang telah digunakan selepas pengajaran dan pembelajaran adalah dengan menyimpan media yang telah digunakan iaitu bahan-bahan powerpoint, video serta audio lagu ke dalam cakera padat. Kemudian cakera padat tersebut akan disimpan di tempat yang selamat seperti dalam bekas cakera padat agar bahan-bahan yang telah saya masukan itu tidak rosak. Hal ini bertujuan bagi memastikan salinan cakera padat tersebut dapat digunakan pada masa akan datang. Bahan-bahan ini juga akan disimpan di dalam salinan keras (hard disk) untuk simpanan saya sendiri.
  •        Petikan teks syair yang telah digunakan itu pula akan ditampal pada papan kenyataan di dalam kelas. Hal ini kerana, jika teks syair itu ditampal di sudut yang mudah untuk dilihat oleh murid, mereka akan mudah mengingat apa yang telah dipelajari. Memori pembelajaran tersebut akan disimpan ke dalam memori jangka masa yang panjang apabila murid tersebut sering melihat petikan tersebut. Tambahan lagi, hal ini juga boleh dijadikan peringatan kepada murid-murid supaya terus mencintai alam sekitar supaya tidak berlakunya bencana alam.
  •     Satu fail khas juga perlu disediakan untuk menyimpan lembaran kerja. Oleh yang demikian, penulis akan dapat menggunakan lembaran kerja yang telah disiapkan oleh murid untuk menilai tahap kefahaman mereka melalui sesi pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan. Selain itu, hal ini juga akan memudahkan guru merujuk kembali bahan tersebut pada bila-bila masa dan boleh didapati apabila perlu digunakan kembali.



No comments:

Post a Comment