Tarikh : 13
Mac 2013
Masa : 9.50 – 10.50 pagi
Tahun :
5 Cekal
Bilangan murid : 30
Mata pelajaran
: Bahasa Melayu
Tema : Alam
Sekitar
Tajuk : Kitar Semula Amalan Mulia
Pengetahuan
sedia ada : Murid pernah mengitar semula bahan buangan.
Hasil pembelajaran : Fokus
Utama
5.1
Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan
memahami perkara yang dibaca
Aras 3 (i) Membaca ayat dalam teks
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Fokus
Sampingan
1.1
Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan
kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai
Aras 2 (i) Bertukar-tukar pandangan
berdasarkan sesuatu isi.
Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat
1.
Membaca teks dialog dengan sebutan, intonasi dan nada
yang sesuai.
2.
Berbual-bual atau bercerita tentang bahan video yang
berkaitan.
Kemahiran bahasa
: Kemahiran membaca, kemahiran mendengar dan bertutur
Sistem bahasa : i. Sebutan dan intonasi – Intonasi
ayat bahasa Melayu
ii. Tatabahasa – Kata Arah
Ilmu :
Sains, Pendidikan Moral, Pendidikan Sivik dan
Kewarganegaraan.
Nilai :
Kasih sayang , prihatin, bekerjasama
Kemahiran Bernilai Tambah : i. Kemahiran berfikir
-
Menjana idea
-
Mengenal pasti
ii.
Kecerdasan Pelbagai
-
Verbal-Linguistik
-
Interpersonal
Bahan
Bantu Mengajar : Teks petikan, Slaid powerpoint, LCD,
komputer riba,
pembesar
suara, video klip, gambar.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
9.50
- 9.55 pagi
(5
Minit)
|
i. Bahan video
‘Animasi kitar semula’
ii. Apakah yang dapat kamu lihat sebentar tadi?
Video tentang kitar
semula bahan buangan.
iii. Pernahkah kamu mengitar semula bahan buangan?
Ya/Tidak.
iv. Tajuk Pelajaran : ‘Kitar
Semula Amalan Mulia’
|
i. Murid mendengar bahan video yang ditayangkan
dihadapan kelas.
ii. Murid bersoal jawab bersama guru mengenai bahan
video tersebut.
iii. Murid mendengar penerangan guru berkaitan bahan
video dan tajuk pelajaran.
|
i. KB
- Menjana idea
ii. KP
- Verbal-Linguistik
iii. BBM
- Bahan video ‘Animasi Kitar Semula’
- Komputer riba
- Pembesar suara
- LCD
|
Langkah
1
9.55
- 10.05 pagi
(10
minit)
|
i. Petikan teks dialog ‘Kitar Semula’
ii. Bacaan secara :
- Mentalis (senyap)
- Mendengar bacaan guru.
|
i.Murid mendengar penerangan guru mengenai aktiviti
membaca teks ‘Kitar Semula’ dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii. Murid membaca teks ‘Kitar Semula’ secara senyap
(mentalis).
iii. Murid mendengar bacaan teks guru di hadapan kelas.
|
i.KB
-Menjana idea
ii. KP
- Verbal-Linguistik
iii.BBM
- Petikan teks
‘Kitar Semula’
-Slaid powerpoint
|
Langkah
2
10.05
- 10.20 pagi
(15
minit)
|
i. Petikan teks dialog
- ‘Kitar Semula’
ii. Bacaan berdasarkan watak dalam :
- kumpulan
|
i. Murid mendengar penerangan guru mengenai aktiviti
membaca teks ‘Kitar Semula’ dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
ii. Beberapa murid dalam satu kumpulan dipilih secara rawak
untuk membaca teks dialog.
iii. Murid diberi teguran jika terdapat kesalahan
semasa membaca teks dialog ‘Kitar
Semula’.
iv. Aktiviti diteruskan dengan bacaan oleh murid dari
kumpulan yang lain
|
i.KB
-Menjana idea
ii.KP
- Verbal-Linguistik
iii. BBM
- Petikan teks
‘Kitar Semula’ - Slaid powerpoint
|
Langkah
3
10.20
- 10.35 pagi
(15
minit)
|
i. Sesi berbual/ bercerita berdasarkan paparan:
- Video klip
- Gambar
a) Apakah isu yang diutarakan dalam video sebentar
tadi?
Isu kitar semula.
b) Apakah yang dimaksudkan dengan kitar semula?
Proses mengumpulkan
dan memproses semula barang-barang terpakai dan terbuang untuk dijadikan
bahan baharu yang berguna.
c) Berikan contoh bahan-bahan yang boleh dikitar
semula.
Kaca, plastik, kertas,
tin aluminium, botol.
d) Klasifikasikan bahan-bahan kitar semula dalam tong
kitar semula (perang, biru, jingga)
Perang = Kaca
Biru =
Kertas
Jingga = Tin
aluminium
dan plastik
|
i.Murid mendengar penerangan guru mengenai sesi
berbual/bercerita berdasarkan video klip.
ii.Murid melihat tayangan video dan gambar yang
dipaparkan dihadapan kelas.
iii. Murid dipilih secara rawak untuk berbual/bercerita
berdasarkan soalan yang dikemukakan oleh guru.
|
i.KB
-Menjana idea
-Mengenal pasti
ii.KP
- Verbal-Linguistik
iii. BBM
- Video klip
- Gambar
- Slaid powerpoint
- Komputer riba
- LCD
- Pembesar suara
|
Langkah
4
10.35
- 10.45 pagi
(10
minit)
|
i. Tatabahasa : Kata arah
Kata arah adalah kata untuk menunjukkan arah dalam
sesuatu ayat.
Contoh kata arah adalah seperti :
A) dalam
B) bawah
C) atas
D) sisi
E) tengah
F) belakang
G) pinggir
H) utara
ii. Bina ayat tunggal dengan menggunakan kata arah
secara lisan.
|
i. Murid mendengar penerangan guru berkaitan tatabahasa
(Kata arah)
ii. Murid mendengar penerangan guru mengenai aktiviti
membina ayat dengan menggunakan kata arah.
iii. Murid dipilih secara rawak untuk membina ayat
tunggal dengan menggunakan kata arah berdasarkan gambar secara lisan.
iv. Guru membetulkan kesilapan murid jika terdapat
kesalahan ketika menjawab.
v. Murid dan guru bersama-sama berbincang mengenai
jawapan yang betul.
|
i.KB
-Menjana idea
-Mengenal pasti
ii.KP
- Interpersonal
iii.BBM
- Slaid powerpoint
- LCD
- Komputer riba
- Gambar
|
Penutup
10.45 – 10.50 pagi
(5 minit)
|
i.Rumusan isi pelajaran
ii. Soal jawab :
Apakah yang telah kita pelajari hari ini?
ii.Nilai murni :
- Kasih sayang
-Prihatin
-Bekerjasama
|
i.Guru merumus isi pelajaran kepada murid-murid.
ii. Murid bersoal jawab bersama guru tentang apa yang
telah dipelajari pada hari ini.
iii. Murid mendengar penerangan guru secara sumbang
saran berkaitan nilai murni.
|
i.KB
-Membuat kesimpulan
ii.KP
- Verbal-linguistik
iii.BBM
- Komputer riba
- LCD
- Slaid powerpoint
-
Sla
|
No comments:
Post a Comment