Mizan dan Halimatun (2002) juga telah membahagikan proses
kaunseling kepada enam langkah iaitu
1. Menyediakan
Prasesi
Bagi klien yang datang dan membuat
temu janji, kaunselor perlu bersedia untuk mengetahui serba sedikit tentang
profil klien demi memudahkan kaunselor membentuk hubungan dan memberikan
pertolongan.
2. Membina Hubungan; Melayan, Mendengar
dan Memahami
Kejayaan membina hubungan yang baik
dengan individu yang meminta pertolongan adalah penting dalam memulakan sesi
kaunseling. Kaunselor boleh mengujudkan hubungan yang baik ini dengan
menunjukkan tingkah laku tanpa lisan yang mesra, menunjukkan keinginan
menolong, mendengar perkara yang diperkatakan, mendengar luahan perasaan, tidak
cepat membuat penilaian dan cuba memahami klien.
3. Meneroka dan Menganalisis Masalah
Permasalahan yang dikemukakan
oleh klien perlu diteroka. Tujuannya ialah supaya kaunselor dan klien dapat
memahami permasalahan berkenaan dengan betul dan objektif khususnya dari aspek
pemikiran, perasaan dan perlakuan klien.
4. Mengenalpasti
Punca Masalah
Klien perlu dibantu supaya dia dapat
melihat di mana punca masalah bagi memudahkan proses intervensi dilakukan. Ini
kerana masalah selalunya kompleks dan berkait-kait sehingga tidak dapat
dipastikan yang mana punca utama dan yang mana masalah sampingan.
Di peringkat ini juga kaunselor dan
klien berbincang mengenai pilihan atau alternatif yang boleh digunakan bagi
mencapai matlamat kaunseling.
5. Mengambil
Tindakan
Pilihan atau alternatif yang
telah dipilih perlu disusuli dengan tindakan iaitu klien akan melaksanakan
pilihan yang telah dipersetujui bagi mengatasi masalahnya.
6. Menamatkan
Sesi
Penamatan dilakukan pada setiap
sesi atau setelah permasalahan klien dapat diuruskan.
No comments:
Post a Comment