Gibson dan Mitchell (1990) pula meringkaskan proses
kaunseling kepada hanya empat peringkat sahaja iaitu
1.
Membina hubungan
Kaunselor dan klien membina
hubungan yang menolong. Di peringkat ini kaunselor perlu mengambil inisiatif
untuk wujudkan suasana yang kondusif, hormat menghormati, percaya mempercayai
dan terbuka.
2.
Penerokaan dan mengenalpasti
masalah
Hasil dari perhubungan menolong
yang telah terbina, klien akan meluahkan masalahnya dengan mendalam. Kaunselor
bertanggung jawab untuk membantu dan merangsang klien untuk terus berkongsi
pengalaman supaya penilaian yang lebih tepat dapat dibuat.
3.
Rancangan untuk menyelesaikan
masalah
Apabila kaunselor telah pasti
semua maklumat mengenai masalah klien telah diperolehi dan difahami serta klien
pula telah menerima kenyataan bahawa sesuatu perlu dilakukan bagi mengatasi
masalahnya maka rancangan untuk menyelesaikan masalah klien boleh dimulakan.
Kaunselor perlu membantu klien
untuk mencari sebanyak mana penyelesaian yang mungkin.
4.
Aplikasi penyelesaian dan
penamatan
Pada peringkat ini, klien
bertanggung jawab untuk melaksanakan rancangan penyelesaian yang telah
dipersetujui. Kaunselor pula sentiasa memberikan galakan dan dorongan kepada
klien. Kaunselor juga perlu membuat tindakan susulan supaya perkembangan klien
dapat dimantau. Setelah klien dapat berdiri atas kaki sendiri, hubungan
kaunseling boleh ditamatkan.
No comments:
Post a Comment