1.
Perjumpaan awal
Di peringkat ini, kaunselor perlu
menyapa klien dengan baik, menunjukkan empati, ketulenan, kemesraan dan
anggapan positif terhadap kliennya. Apabila keadaan mesra telah wujud, klien
lebih bersedia untuk berkongsi masalahnya serta akan menceritakan lebih lanjut
tentang masalah itu. Kaunselor juga perlu menggalakkan penilaian kendiri klien
iaitu klien memikirkan kekuatan dan kelemahan dirinya sendiri dan menyediakan
sesuatu untuk difikirkan oleh klien sebelum sesi seterusnya.
2.
Penerokaan masalah dan membina
perhubungan
Pada peringkat ini, kaunselor
terus membina perhubungan yang baik dengan klien. Kaunselor harus memastikan
kepercayaan klien terhadap dirinya dengan memelihara kerahsiaan maklumat yang
diberikan oleh klien. Kaunselor juga
perlu menunjukkan bahawa beliau berempati dan amat mementingkan kebajikan
klien. Dengan cara ini proses penerokaan akan dapat berjalan dengan lancar dan
berkesan.
Bagi menggalakkan klien
meluahkan masalahnya, kaunselor boleh menggunakan soalan-soalan terbuka,
refleksi, parafrasa, meminta penjelasan dan kemahiran-kemahiran asas kaunseling
yang lain. Tujuan utamanya adalah untuk membolehkan kaunselor memahami klien
dan membantu klien mencapai kesedaran kendiri.
3. Penentuan
Matlamat
Peringkat
ini terdiri daripada empat komponen yang berkait rapat iaitu
a.
Penentuan matlamat kaunseling.
b.
Menimbangkan ciri-ciri klien yang
boleh mempengaruhi strategik kaunselor.
c.
Memikirkan matlamat-matlamat
proses iaitu yang berlaku sepanjang proses menolong.
d.
Membina satu rancangan tindakan
yang akan dilaksanakan oleh klien agar matlamatnya tercapai.
4. Membina
dan Melaksanakan Pendekatan
Di peringkat ini, kaunselor
bersama-sama dengan klien akan cuba membina dan melaksanakan satu pendekatan
yang bersesuaian untuk mencapai matlamat kaunseling.
5. Menilai Pencapaian
Di peringkat ini, kaunselor akan
menilai keberkesanan strategik yang telah digunakan. Jika terdapat
kelemahan-kelemahan atau kekurangan maka kaunselor bersama-sama klien akan
memikirkan cara-cara untuk mengatasinya.
6. Penamatan
dan susulan
Di peringkat ini, kaunselor
akan membuat susulan sama ada strategik atau pendekatan yang digunakan untuk
mengatasi masalah klien berjaya atau tidak. Jika berjaya maka proses kaunseling
bolehlah ditamatkan. Jika tidak, sesi kaunseling boleh dimulakan semula.
No comments:
Post a Comment