Pendidikan
pemulihan
|
Pendidikan
imbuhan
|
1.
Rancangan pembelajaran disediakan untuk
murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran, tanpa mengira golongan kaya
atau miskin.
|
1.
Rancangan pembelajaran disediakan untuk
murid-murid yang menghadapi masalah kekurangan kemudahan sosioekonomi.
|
2.
Rancangan pembelajaran ditumpukan khas
kepada penguasaan kemahiran-kemahiran asas membaca, menulis dan mengira.
|
2.
Rancangan
pembelajaran untuk
semua pelajaran
mengikut perkembangan kognitif murid-murid.
|
3.
Skop kajiannya banyak terbatas kepada
pedagogi di dalam bilik darjah.
|
3.
Skop kajiannya meliputi
pedagogi dalam
bilik darjah serta sosioekonomi dan politik
di luar bilik darjah.
|
4.
Program ini hanya meliputi aktiviti
pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
|
4.
Selain aktiviti pengajaran dan
pembelajaran dalam
bilik darjah, program ini juga meliputi program makanan, bantuan dari segi
kemudahan dan kewangan.
|
5.
Bantuan diberikan kepada individu atau
sekumpulan kecil murid sahaja di sekolah rendah dan sekolah menengah.
|
5. Bantuan
diberikan kepada semua murid daripada golongan bawahan di peringkat
prasekoalah, sekolah rendah serta ibu bapa mereka.
|
6.
Objektif ialah membetulkan kelemahan
penguasaan kemahiran-kemahiran asas.
|
6. Objektif utama
ialah merapatkan jurang dalam peluang pendidikan di antara golongan kaya
dengan golongan miskin.
|
Thursday, September 13, 2012
PERBEZAAN DI ANTARA PENDIDIKAN PEMULIHAN DAN PENDIDIKAN IMBUHAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment