Thursday, September 13, 2012

Taksonomi Bloom dan Domain Krathwohl


Taksonomi Bloom

Tujuan pendidikan dibahagikan  kepada tiga domain, iaitu:
1. Cognitive Domain (Domain Kognitif), melibatkan  perilaku-perilaku yang menekankan aspek intelektual, seperti pengetahuan, pengertian, dan keterampilan berfikir.
2.  Affective Domain (Domain Afektif) melibatkan  perilaku-perilaku yang menekankan aspek perasaan dan emosi, seperti minat, sikap, apresiasi, dan cara penyesuaian diri.
3. Psychomotor Domain (Domain Psikomotor) mengenai perilaku-perilaku yang menekankan aspek keterampilan motor seperti tulisan tangan, berenang dan mengoperasi mesin.

Domain Kognitif

Bloom membahagikan  domain kognitif kepada enam tahap. Domain ini terdiri dari dua tahap iaitu:
i.                 Pengetahuan
ii.                Kemampuan dan Keterampilan Intelektual

Pengetahuan (Knowledge)

Berasaskan kemampuan untuk mengenali dan mengingat peristilahan, definisi, fakta-fakta, gagasan, pola, urutan, metodologi, prinsip dasar, dan sebagainya.

Pemahaman (Comprehension)

Dikenali dari kemampuan untuk membaca dan memahami gambaran, laporan, jadual , diagram, arahan, peraturan, dan sebagainya.

Aplikasi (Application)

Pada tahap ini, seseorang pelajar  memiliki kemampuan untuk menerapkan gagasan, prosedur, metodologi , rumus, teori dan sebagainya  di dalam persekitaran sebenar.

Analisis (Analysis)

Pada tahap  analisis, seseorang akan mampu menganalisa maklumat yang diperoleh dan mencerakinkannya atau menstrukturkan maklumat itu ke dalam bahagian yang lebih kecil untuk mengenali pola atau hubungannya dan mampu mengenali serta membezakan faktor penyebab dan akibat dari sebuah senario yang rumit.

Sintesis (Synthesis)

Seseorang pelajar pada tahap sintesis akan mampu menjelaskan struktur atau pola dari sebuah senario yang sebelumnya tidak terlihat dan mampu mengenali data atau maklumat yang harus didapati untuk menghasilkan bentuk penyelesaian yang diharapkan..

Penilaian (Evaluation)
Dikenali dari kemampuan untuk memberikan penilaian terhadap penyelesaian, gagasan, metodologi dan sebagainya  dengan menggunakan kriteria yang sesuai  atau standard yang  ada untuk memastikan nilai efektif atau manfaatnya.


Domain Psikomotor

1.     Persepsi

2.     Persediaan  (Set)

3.     Respons Terpimpin

4.     Mekanisme (Mechanism)

5.     Respon Tampak yang Kompleks (Complex Overt Response)

6.     Penyesuaian (Adaptation)

7.     Penciptaan (Origination)


Domain Krathwohl

Ü Domain Afektif

Ü Penerimaan (Receiving/Attending)

Ü Tanggapan (Responding)

Ü Penghargaan (Valuing)

Ü Pengorganisasian (Organization)

Ü Perwatakan Berdasarkan Nilai-nilai (Characterization by a Value or Value Complex)


No comments:

Post a Comment