Taksonomi Bloom
Tujuan pendidikan dibahagikan kepada tiga domain, iaitu:
1. Cognitive
Domain (Domain Kognitif), melibatkan perilaku-perilaku yang menekankan aspek
intelektual, seperti pengetahuan, pengertian, dan keterampilan
berfikir.
2. Affective
Domain (Domain Afektif) melibatkan perilaku-perilaku yang menekankan aspek
perasaan dan emosi, seperti minat, sikap, apresiasi, dan cara penyesuaian diri.
3. Psychomotor
Domain (Domain Psikomotor) mengenai perilaku-perilaku yang
menekankan aspek keterampilan motor seperti tulisan tangan, berenang dan
mengoperasi mesin.
Domain
Kognitif
Bloom membahagikan domain kognitif kepada enam tahap. Domain ini
terdiri dari dua tahap iaitu:
i.
Pengetahuan
ii.
Kemampuan dan Keterampilan Intelektual
Pengetahuan
(Knowledge)
Berasaskan kemampuan untuk mengenali
dan mengingat peristilahan, definisi, fakta-fakta, gagasan, pola, urutan,
metodologi, prinsip dasar, dan sebagainya.
Pemahaman
(Comprehension)
Dikenali dari kemampuan untuk
membaca dan memahami gambaran, laporan, jadual , diagram, arahan, peraturan,
dan sebagainya.
Aplikasi
(Application)
Pada tahap ini, seseorang pelajar memiliki kemampuan untuk menerapkan gagasan,
prosedur, metodologi , rumus, teori dan sebagainya di dalam persekitaran sebenar.
Analisis
(Analysis)
Pada tahap analisis, seseorang akan mampu menganalisa
maklumat yang diperoleh dan mencerakinkannya atau menstrukturkan maklumat itu
ke dalam bahagian yang lebih kecil untuk mengenali pola atau hubungannya dan
mampu mengenali serta membezakan faktor penyebab dan akibat dari sebuah senario
yang rumit.
Sintesis
(Synthesis)
Seseorang pelajar pada tahap
sintesis akan mampu menjelaskan struktur atau pola dari sebuah senario yang
sebelumnya tidak terlihat dan mampu mengenali data atau maklumat yang harus
didapati untuk menghasilkan bentuk penyelesaian yang diharapkan..
Penilaian (Evaluation)
Dikenali dari kemampuan untuk
memberikan penilaian terhadap penyelesaian, gagasan, metodologi dan sebagainya dengan menggunakan kriteria yang sesuai atau standard yang ada untuk memastikan nilai efektif atau
manfaatnya.
No comments:
Post a Comment