Pentaksiran
Pentaksiran
ialah satu proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman
tentang produk sesuatu proses pendidikan. Maklumat meliputi hal-hal berkaitan
topik, bukti dan prestasi. Penghakiman melibatkan hal-hal seperti pertimbangan
dan pencapaian aspek pendidikan, manakala produk pula melibatkan pengetahuan,
kemahiran dan nilai. Proses pendidikan pula melibatkan operasi, dapatan dan
hasil. Aspek-aspek utama dalam pentaksiran ialah:-
i. Instrumen
ii. Kumpulan
yang ditaksir
iii. Respon
iv. Kumpulan
yang menaksir
v. Skor
Pengujian
l Merupakan
satu kaedah dalam pengukuran dan dijalankan dengan cara yang sistematik.
l Ia juga satu
cara bagi mengukur tingkah laku seseorang individu.
l
Ia dilaksanakan dalam tiga peringkat iaitu, sebelum,
semasa dan selepas sesuatu pengajaran
l Ujian boleh
diberikan sebelum sesuatu pengajaran berlaku dengan tujuan untuk mengumpul
maklumat. Ujian itu dikenali sebagai ujian pra atau pre- test.
l Semasa
pengajaran dan pembelajaran berlaku ujian diberikan sama ada secara lisan atau
bertulis. Ujian ini bagi mengetahui kemajuan yang dicapai oleh pelajar-pelajar
dan pemahaman mereka terhadap P&P guru.
Ujian ialah
satu alat. Dalam P & P bahasa, ujian
ialah bahan yang bertulis atau tercetak atau terakam yang telah dibentuk oleh
guru untuk menguji sesuatu kemahiran bahasa.
Misalnya, guru membina ujian kloz bagi menguji kefahaman membaca atau
ujian imlak bagi menguji kefahaman mendengar.
Namun, perlu diingat bahawa ujian mungkin menjadi kurang baik jika
pentadbir ujian menggunakannya dan menginterpretasinya secara tidak jujur. Oleh itu, ujian perlulah digunakan sesuai
dengan perkara yang hendak diuji itu.
Contohnya, jika guru menguji tahap kefahaman murid Tahun 4 dengan
menggunakan bahan bacaan yang layak untuk Tingkatan 1, sudah semestinya
keputusan pelajar ini tidak menggalakkan.
Penilaian
Penilaian telah didefinisikan dengan
banyak cara. Stufflebeam et. al. (1971: xxv) menyatakan “penilaian” sebagai the process of delineating, obtaining, and
providing useful information for judging decision alternatives.
Terry D. TenBrink (1974:8) pula menyatakan
bahawa penilaian adalah suatu proses mendapatkan maklumat yang akan digunakan
untuk membuat pertimbangan yang seterusnya digunakan dalam membuat keputusan.
Penilaian merupakan satu proses
untuk memperolehi maklumat kuantitatif. Ia adalah satu proses bagi guru untuk
menentukan perubahan tingkah laku dan membuat pertimbangan menilai. Proses
menilai dapat memberi maklumat tentang pencapaian objektif pelajaran, kaedah
mengajar seorang guru dan keberkesanan sesebuah kurikulum. Pentafsiran
penilaian berdasarkan data kuantitatif dan penghuraian kualitatif. Ia boleh
dijalankan sebelum, semasa atau selepas satu sesi pengajaran guru. Ia boleh
dijalankan berdasarkan sesuatu pembelajaran spesifik atau kepada keseluruhan
kurkulum.
No comments:
Post a Comment