Interaksi
ini bermula di Kedah, buktinya melalui rekod rasmi China 638M yang ada mencatatkan Kedah pernah menjalinkan hubungan diplomatik
dan perdagangan dengan China. Kedah juga menjadi pusat perhentian utama sami
Buddha dari China. Aktiviti perdagangan berlaku di pelabuhan Melaka kerana
Melaka merupakan tempat perdagangan strategik. Hubungan diplomatik dijalinkan
antara Kerajaan Melayu Melaka dengan kerajaan China untuk menjamin keselamatan
negara. Bukti berlakunya interaksi tersebut ialah adanya bukit yang dinamakan
Bukit China dan bukit ini merupakan hadiah Sultan Melaka kepada Puteri Hang Li
Po yang dikahwininya.
Kesan
daripada interaksi ini ialah tersebarnya Islam. Hal ini kerana, selain daripada
India dan Arab, dikatakan bahawa pada peringkat awal Islam datangnya dari Tanah
Besar China. Cara penyebaran Islam dari China ialah melalui hubungan diplomatik
iaitu perkahwinan Puteri Hang Li Po dengan Sultan Melaka dan perdagangan iaitu
melalui pedagang dari Canton dan Hainan pada kurun ke 9. Ini jelas dibuktikan
dengan penemuan batu bersurat di Champa bertarikh (1039), di Brunei (1043) dan
di Laren Jawa (1082).
Terdapat
juga kesan interaksi dari segi kebudayaan. Contohnya ialah, wujud warisan Baba
dan Nyonya di Melaka. Warisan ini wujud hasil dari perkahwinan orang Melayu
dengan orang China. Kesannya, budaya yang diamalkan kaum Baba dan Nyonya adalah
campuran budaya Melayu dan China. Mereka gunakan bahasa Melayu yang dicampurkan
dengan perkataan Hokkien dan bahasa ini dinamakan Bahasa Melayu Baba. Budaya China
yang diserap oleh Tamadun Melayu pula ialah, budaya pertukaran barang sebagai
hadiah, adat memberi ang pau, pertunjukan bunga api dan pemakaian tekstil dari
kapada dan sutera.
Tuntasnya, proses interaksi antara
tamadun ini mengembangkan lagi tamadun Melayu dan China. Kemahiran membuat
asimilasi dan sifat terbuka merupakan perkara penting dalam menggalakkan
interaksi antara tamadun ini.
No comments:
Post a Comment