Thursday, May 22, 2014

antara cara pengumpulan maklumat murid dalam bimbingan kaunseling





i.                   Menggunakan teknik ujian
-         utk dapatkan maklumat tentang seseorang murid tentang potensi, bakat, minat & kebolehan pd dirinya
-         sumber maklumat tentang murid paling objektif & mudah dipercayai
-         ujian standard & ujian objektif = dapatkan maklumat & nilai personaliti murid

ii.                  Menggunakan teknik temu bual
-         Murid yg ditemu bual luahkan perasaan & buah fikiran kpd org yg menemubual
-         Penemu bual meneliti perkara/masalah lebih mendalam & boleh buat penilaian ketika bersoal jawab

iii.              Menggunakan teknik pemerhatian
-         Teknik pengumpulan maklumat atau data tentang murid2 secara ilmiah utk dekati masalahnya secara keseluruhan
-         Tentukan tujuan2, subjek & tempoh masa diperhatikan
-         Pemerhatian adalah semasa murid jalankan kegiatan harian seperti dalam b.drjah, padang, kantin, perhimpunan dsb

iv.              Menggunakan teknik soal selidik
-         Guru bimbingan mungkin tak dapat temu bual semua murid kerana kekangan masa.
-         Sebelum jawab soalan, mereka perlu diberi penerangan yg jelas tentang tujuan2nya.
-         Maklumat dlm soal selidik = berkaitan diri, keluarga, kesihatan, minat, cita2, dsb
-         Maklumat yg diperoleh mesti dibandingkan dgn rekos simpanan pihak pentadbir sekolah

v.                 Menggunakan teknik rekod anekdot (rekod peristiwa)
Dalam menulis rekod anekdot, ada 4 ciri yg peril ditekankan :
-         Tarikh tempat, situasi ketika kejadian atau peristiwa berkenaan berlaku
-         Pemerhatian murid, reaksi murid2 lain & gerak balas murid berkenaan terhadap murid lain
-         Lagak, gerak-geri, kualiti suara & air muka utk perhati perasaan murid
-         Pemerhatian cukup luas utk merangkumi kejadian atau peristiwa

No comments:

Post a Comment