i.
Menggunakan teknik ujian
-
utk dapatkan maklumat tentang seseorang
murid tentang potensi, bakat, minat & kebolehan pd dirinya
-
sumber maklumat tentang murid paling
objektif & mudah dipercayai
-
ujian standard & ujian objektif =
dapatkan maklumat & nilai personaliti murid
ii.
Menggunakan teknik temu bual
-
Murid yg ditemu bual luahkan perasaan
& buah fikiran kpd org yg menemubual
-
Penemu bual meneliti perkara/masalah
lebih mendalam & boleh buat penilaian ketika bersoal jawab
iii.
Menggunakan teknik pemerhatian
-
Teknik pengumpulan maklumat atau data
tentang murid2 secara ilmiah utk dekati masalahnya secara keseluruhan
-
Tentukan tujuan2, subjek & tempoh
masa diperhatikan
-
Pemerhatian adalah semasa murid jalankan
kegiatan harian seperti dalam b.drjah, padang, kantin, perhimpunan dsb
iv.
Menggunakan teknik soal selidik
-
Guru bimbingan mungkin tak dapat temu
bual semua murid kerana kekangan masa.
-
Sebelum jawab soalan, mereka perlu
diberi penerangan yg jelas tentang tujuan2nya.
-
Maklumat dlm soal selidik = berkaitan
diri, keluarga, kesihatan, minat, cita2, dsb
-
Maklumat yg diperoleh mesti dibandingkan
dgn rekos simpanan pihak pentadbir sekolah
v.
Menggunakan teknik rekod anekdot (rekod
peristiwa)
Dalam
menulis rekod anekdot, ada 4 ciri yg peril ditekankan :
-
Tarikh tempat, situasi ketika kejadian
atau peristiwa berkenaan berlaku
-
Pemerhatian murid, reaksi murid2 lain
& gerak balas murid berkenaan terhadap murid lain
-
Lagak, gerak-geri, kualiti suara &
air muka utk perhati perasaan murid
-
Pemerhatian cukup luas utk merangkumi
kejadian atau peristiwa
No comments:
Post a Comment