I.
Perlu ada kemahiran-kemahiran dan ilmu dalam
bimbingan dan kaunseling
supaya mereka dapat membantu murid-murid yang
menghadapi masalah vandalisme atau mereka yang tidak dapat menumpukan perhatian
mereka dalam bilik darjah.
II.
Mengurus murid-murid supaya
menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus murid-murid supaya
mematuhi segala peraturan bilik darjah, mengurus keadaan fizikal bilik darjah
supaya menjadi lebih kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran,
mengurus bahan-bahan pengajaran supaya dapat digunakan dengan lebih berkesan,
dan mengurus aktiviti kumpulan supaya dapat dilaksanakan mengikut rancangan.
Kecekapan guru mejalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan suasana sosioemosi
yang sihat, disiplin kelas yang mantap dan keadaan bilik darjah yang kondusif
dan sesuai untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
III.
Guru perlu merancang pembelajarannya secara
sistematik sebelum memasuki ke bilik darjah. Perancangan pembelajaran yang
dibuat oleh guru perlu menimbangkan terhaap objektif pelajaran, isi pengajaran,
bahan-bahan elajaran dan pengurusan kemudahan.
IV.
selain mengajar, guru
dikehendaki memainkan peranan sebagai pemimpin untuk membantu murid-murid
mangatasi masalah yang mereka hadapi. Bagi
murid yang menghadapi masalah sosioemosi, seperti rasa kecewa, bosan dan
sebagainya, guru hendaklah membimbing murid-murid berkenaan supaya mereka dapat
membina sifat keyakinan diri semula dan menyertai aktiviti pembelajaran secara
aktif dengan murid-murid yang lain.
V.
Guru perlu sentiasa peka dan mengambil berat
tentang setiap pergerakan dan tingkah laku murid-murid. Sekiranya mendapati
murid-murid menghadapi masalah, guru perlu sebagai pembimbing, membimbing murid
mencari cara menyelesaikan masalah secara positif supaya masalah disiplin bilik
darjah tidak wujud seperti tidak menumpu perhatian semasa p& p dijalankan,
tidur di dalam kelas, bergaduh dan membuli murid lain dan sebagainya. Ini telah
membuktikan bahawa peranan guru untuk membantu murid menyelesaikan masalah
adalah penting dan perlu dipraktiskan oleh semua guru supaya proses p& p
dapat dilaksanakan dengan lancar dan berkesan justerunya sasaran dan objektif
pembelajaran dapat dicapai.
No comments:
Post a Comment