Pro Forma
Kursus
Program Ijazah
Sarjana Muda Perguruan dengan Kepujian
(Bahasa Melayu Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Penyelidikan
Tindakan I – Bahasa Melayu Pendidikan Rendah (Kaedah)
[Action Research I –
Malay Language for Primary Education
(Methodology)]
|
Kod Kursus
|
BMM3113
|
Kredit
|
3(3+0)
|
Jam Kontak
|
45 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama /Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Menjelaskan kaedah penyelidikan dalam pendidikan dan aplikasinya.
2. Menerangkan
aspek asas penyelidikan termasuk jenis penyelidikan dalam pendidikan, reka
bentuk kajian, prosedur dan etika.
3. Menganalisis
dan membincang isu-isu terkini dalam pendidikan yang boleh dikaji melalui
penyelidikan tindakan.
4. Membincang tentang penyelidikan tindakan
dan prosesnya.
5. Memperoleh
kemahiran merancang dan melaksana satu penyelidikan tindakan di sekolah.
6. Memperoleh kemahiran menulis cadangan,
laporan dan artikel penyelidikan tindakan.
|
Sinopsis
|
Kursus ini
memberi pengetahuan tentang kaedah penyelidikan tindakan dalam Bahasa Melayu
Pendidikan Rendah. Kursus ini membincangkan pelbagai kaedah dalam
penyelidikan pendidikan, pelbagai reka bentuk penyelidikan pendidikan,
prosedur penyelidikan pendidikan, konsep dan model-model penyelidikan
tindakan, proses penyelidikan tindakan, perancangan dan cadangan,
kaedah-kaedah pengumpulan data, pertimbangan dalam pengumpulan data, analisis
data, interpretasi data penyelidikan tindakan, penulisan laporan dan artikel
penyelidikan tindakan, dan cara-cara menyebarkan data penyelidikan tindakan.
This course provides knowledge on action
research method in Malay Language for primary education. It discusses introduction
to research methods in education, types of educational research, introduction
to various types of educational
research design, educational research procedure, concepts of action research
and models, action research process, planning and proposal, data collection
methods, data collection considerations, data analysis, interpreting the
action research data, writing an action research report and article, and ways
of making action research data public.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Pengenalan
kepada Kaedah Penyelidikan dalam Pendidikan
·
Tujuan penyelidikan
dalam pendidikan
·
Ciri-ciri
penyelidikan dalam pendidikan
·
Pendekatan
penyelidikan dalam pendidikan
- Pendekatan
positivis (kuantitatif)
-
Pendekatan interpretatif (kualitatif)
·
Etika dalam
penyelidikan dalam pendidikan
-
Aspek-aspek penting dalam etika
penyelidikan
-
Kod etika
|
3
|
2
|
Jenis
Penyelidikan
-
Penyelidikan asas
-
Penyelidikan gunaan
-
Penyelidikan tindakan
-
Penyelidikan penilaian
Pengenalan
kepada Pelbagai Jenis Reka Bentuk Penyelidikan
·
Penyelidikan
kuantitatif
-
Kajian eksperimental
-
Kuasi-eksperimental
-
Kajian tinjauan
-
Kajian korelasi
·
Penyelidikan
kualitatif
-
Kajian etnografi
-
Kajian kes
-
Kajian sejarah
|
3
|
3
|
Prosedur
Penyelidikan Pendidikan
|
3
|
4
|
Penyelidikan
Tindakan : Konsep dan Model
·
Definisi dan konsep
·
Ciri-ciri
penyelidikan tindakan
·
Kepentingan
penyelidikan tindakan
·
Model Kajian Tindakan
-
Model Stephen Kemmis
-
Model John Elliott
-
Model Dave Ebbutt
-
Model Jack Whitehead
-
Model Jean McNiff
-
Model Kurt Lewin
|
3
|
5
|
Penyelidikan
Tindakan: Proses
Adaptasi
dari model Lewin, 1946 dan Laidlaw, 1992:
·
Mengenal pasti aspek
amalan bagi penambahbaikan
·
Merancang tindakan
·
Melaksana tindakan
·
Mengumpul data
·
Membuat refleksi
terhadap tindakan (sebelum, semasa dan selepas tindakan)
Mengambil tindakan susulan
Merancang kitaran kedua
|
3
|
6
|
Penyelidikan Tindakan:
Rancangan dan Cadangan
·
Konteks
·
Fokus /Aspek amalan
bagi penambahbaikan
·
Soalan kajian
·
Sumber literatur
·
Subjek kajian
·
Merancang pelan
tindakan
·
Melaksana pelan
tindakan
·
Mengumpul data
·
Refleksi: analisis dan
huraian data
·
Jadual kerja
·
Perbelanjaan
·
Sumber rujukan
|
3
|
7
|
Penyelidikan
Tindakan: Kaedah Pengumpulan Data
·
Pemerhatian:
Pemerhati, peserta dan pemerhati, peserta
·
Data berbentuk
dokumen
·
Temu bual: Temu
bual berstruktur, semi-struktur, tidak berstruktur
|
3
|
8
|
Penyelidikan
Tindakan: Kaedah Pengumpulan Data
·
Senarai semak (Questionaires)
·
Rakaman video dan
kaset
·
Log
·
Nota lapangan
·
Foto
·
Portfolio
·
Rekod anekdot
·
Slid
·
Jurnal
·
Diari
|
3
|
9
|
Penyelidikan
Tindakan: Pertimbangan Semasa Mengumpul Data
Pensampelan, kesahan, kebolehpercayaan, bias
-
Kritikan luaran (keaslian data)
-
Kritikan dalaman (ketepatan data)
-
Data triangulation
·
Kebolehpercayaan –
generalisasi data
·
Etika
|
3
|
10
|
Penyelidikan
Tindakan: Analisis Data
Data Kualitatif
·
Analisis kandungan
·
Mengkategorikan
data
·
Mengekodkan data
·
Menyusun data dalam
grid analisis
·
Mengenal pasti tema
/ corak dan makna
·
Menentukan aktiviti
kajian susulan
|
3
|
11
|
Penyelidikan
Tindakan: Analisis Data
Data Kuantitatif
|
3
|
12
|
Menghuraikan (Interpreting)
Data Penyelidikan Tindakan
|
3
|
13
|
Penulisan
laporan penyelidikan tindakan
•
Konteks /latar
belakang kajian
•
Tinjauan literatur
•
Fokus /aspek amalan
bagi penambahbaikan
•
Pelan tindakan
•
Pelaksanaan pelan
tindakan
•
Pengumpulan data
•
Analisis dan
huraian data
•
Refleksi dan
implikasi
•
Pelan bagi tindakan
susulan
•
Sumber rujukan:
American Psychological Association (APA)
|
3
|
14
|
Penulisan
artikel penyelidikan tindakan
•
Abstrak
•
Konteks
•
Fokus kajian
•
Pelan tindakan
•
Pelaksanaan pelan
tindakan
•
Kaedah pengumpulan
data
•
Analisis dan
huraian data
•
Refleksi dan
implikasi
•
Tindakan susulan
•
Sumber rujukan
|
3
|
15
|
Cara-cara
menyebarkan data penyelidikan tindakan
·
Seminar
·
Penerbitan
·
Rangkaian Penyelidikan
Tindakan
|
3
|
|
Jumlah
|
45
|
Pentaksiran
|
Kerja Kursus : 50 %
Peperiksaan akhir : 50 %
|
Rujukan Asas
|
Cohen,
L., Manion, L. & Morrison, K. (2001). Research
methods in education (5th. Ed.). London: Routledge Falmer.
Creswell,
J. W. (2005). Educational research.
Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research.
Ohio: Prentice Hall.
|
Rujukan
Tambahan
|
Fraenkel,
J.R. & Wallen, N.E.(1990). How to
design and evaluate research in education. USA, McGraw-Hill.
Gillham, B.
(2003). The research interview.
London: Continuum.
Jones,
J. (2005). Management skills in school.
London: Paul Chapman Publishing.
Kembar,
D. (2000). Action learning and action
research. London: Kogan Page.
Mills,
G. E. (2000). Action research. A
guide for the teacher researcher. Ohio: Prentice Hall.
|
No comments:
Post a Comment