i.
Tentangan Mata
a. Mewujudkan hubungan mata yang baik adalah salah satu cara
yang paling penting di mana kaunselor boleh menunjukkan bahawa dia berminat
dengan apa yang klienperkatakan.
b. Merenung klien ke bawah boleh menjadi tidak produktif,
lakukan tentangan mata dengan cepat, renungan mata klien setiap tiga atau empat
saat merupakan bahagian penting mendengar secara aktif.
ii.
Postur
a. Amalkan secara santai, postur terbuka menghantar mesej
bahawa kaunselor adalah bersedia untuk mendengar klien. Tidak berpeluk tubuh
dan bersilang kaki, terus menghadapi klien dan condong sedikit ke hadapan
adalah cara yang berkesan untuk menyakinkan klien.
iii.
Parafrasa
a. Klien kadang-kadang sukar untuk menjelaskan dengan mudah
perasaan mereka. Salah satu cara bahawa kaunselor boleh membantu klien mereka
dengan ini adalah oleh parafrasa. Kemahiran mendengar secara aktif ini
memerlukan kaunselor menyatakan semula sesuatu yang telah diperkatakanoleh
klien.
iv.
Meminta Penjelasan
a. Salah satu cara terbaik di mana kaunselor boleh
menunjukkan yang dia mendengar secara aktif adalah dengan bertanya
soalan-soalan yang bertujuan untuk mendapat penjelasan lanjut dari kliennya.
v.
Refleksi empati
a. Refleksi empati melibatkan mendengar perasaan klien dan
memberi respon kepada mereka. Ia meyakinkanklien bahawa adaorang lain mendengar
dan memikirkan tentang bagaimana dia rasa.
vi.
Mendorong (Dorongan Minimun)
a. Mendengar secara aktif boleh memudahkan atau mendorong
klien untuk terus bercakap iaitu dengan menggunakan ungkapan mudah / minimum
seperti "uh-huh" atau "beritahu saya lagi" atau
"benar-benar?"
vii.
Kekal Fokus
a. Mendengar secara aktif adalah mengekalkan tumpuan
terhadap klien. Adalah penting untuk tidak memberi nasihat atau bercakap
mengenai pengalaman peribadi melainkan jika diminta klien. Jika tidak,
kaunselor harus mengandaikan bahawa klien perlu bercakap perkara ini di luar.
Gangguan ini akan mengalih perhatian klien dan menjadikan kaunselor pendengar
yang lemah.
viii.
Merumus
a. Kadang-kadang klien boleh bercakap panjang lebar dalam
menyampaikan masalah ini kepada kaunselor. Kaunselor boleh meyakinkan pelanggan
dan mendengar secara aktif dengan meringkaskan apa yang telah diperkatakan.
No comments:
Post a Comment