i. Guru
bimbingan perlu ada kelembutan.
o walaupun
hendak menyelesaikan masalah tertentu, tidak boleh terlalu ghairah
o contoh
: kanak2 diejek rakan di sekolah. Pastikan cerita diguna berkenaan situasi sama
tetapi bukan betul2 sama
o contoh
: kanak2 baru kehilangan ibu bapa. Boleh gunakan haiwan2 sebagai watak2 dlm
cerita. Mungkin boleh ubah jantina watak yg diguna.
ii. Guru bimbingan perlu kreatif
o bercerita
dgn kreatif & bersemangat supaya kanak2 lupa perasaan sedih & dalam
kesakitan
o jika
boleh, guna prop seperti boneka, patung haiwan, dsb, utk membuat cerita anda
menarik & meransang murid.
o Ubah
cerita jika terpaksa mengulangi cerita yg sama2 kerana kanak2 cuba menangkap
apa yg disampaikan. Jika mereka tahu guru bimbingan sudah tahu masalah mereka,
mereka mungkin defensif.
iii.
Guru bimbingan perlu positif
o Sentiasa
akhiri cerita secara positif di mana watak dapat menyesaikan masalah.
o Guna
cerita utk teroka perasaan, mulakan perbualan & teroka tajuk yg hendak
diselesai.
iv.
Guru bimbingan bolehlah mengajak kanak2
mereka cerita
o Akan
dapat pemahaman mendalam tentang bagaimana kanak2 menghadapi masalah mereka
o Dengar
dgn teliti & beri kanak2 itu kebebasan utk berpura2
No comments:
Post a Comment