Thursday, May 22, 2014

Tindakan guru bimbingan melaksanakan terapi bercerita




i.       Guru bimbingan perlu ada kelembutan.
o   walaupun hendak menyelesaikan masalah tertentu, tidak boleh terlalu ghairah
o   contoh : kanak2 diejek rakan di sekolah. Pastikan cerita diguna berkenaan situasi sama tetapi bukan betul2 sama
o   contoh : kanak2 baru kehilangan ibu bapa. Boleh gunakan haiwan2 sebagai watak2 dlm cerita. Mungkin boleh ubah jantina watak yg diguna.

ii.       Guru bimbingan perlu kreatif
o   bercerita dgn kreatif & bersemangat supaya kanak2 lupa perasaan sedih & dalam kesakitan
o   jika boleh, guna prop seperti boneka, patung haiwan, dsb, utk membuat cerita anda menarik & meransang murid.
o   Ubah cerita jika terpaksa mengulangi cerita yg sama2 kerana kanak2 cuba menangkap apa yg disampaikan. Jika mereka tahu guru bimbingan sudah tahu masalah mereka, mereka mungkin defensif.

iii.              Guru bimbingan perlu positif
o   Sentiasa akhiri cerita secara positif di mana watak dapat menyesaikan masalah.
o   Guna cerita utk teroka perasaan, mulakan perbualan & teroka tajuk yg hendak diselesai.

iv.              Guru bimbingan bolehlah mengajak kanak2 mereka cerita
o   Akan dapat pemahaman mendalam tentang bagaimana kanak2 menghadapi masalah mereka
o   Dengar dgn teliti & beri kanak2 itu kebebasan utk berpura2

No comments:

Post a Comment