i.
·
Kerusi
panas adalah kerusi yg diletakkan di hadapan kelas.
·
Guru
mengarahkan seorang pelajar duduk di kerusi itu dan bersedia menjawab setiap
soalan yg dikemukakan.
·
Aktiviti
ini menjadikan pelajar menghayati setiap watak dan perwatakan dan memahami plot
cerita yg dipelajari.
·
Teknik
ini menerapkan kemahiran lisan para pelajar melalui pendapat dan perasaan yg
dikemukakan.
·
Guru
dapat menerapkan beberapa perkara seperti kemahiran interpersonal, mencari
maklumat, latihan bertanya dan menjawab soalan secara spontan atau berstruktur.
·
Pelajar
yg duduk di kerusi panas perlu menjawab setiap soalan dan tidak boleh
mengatakan ‘tidak tahu’.
·
Teknik ini sesuai bagi
mengajar prosa tradisional, prosa, cerpen dan drama.
·
Teknik ini mudah &
menarik minat pelajar mengikuti aktiviti P&P.
No comments:
Post a Comment