sebelum cerita
Guru perlu
memilih cerita yang sesuai dengan topik pelajaran. Contohnya sekiranya guru
hendak mengajar topik haiwan. Maka guru boleh memilih buku yang bertajuk haiwan
teladan kepada murid-murid.
Sebelum
bercerita, guru perlu menguasai bahagian-bahagian penting cerita secara
berulang-ulang, terutamya pada bahagian isi cerita tersebut, tetapi tidak
bermakna aspek permulaan dan pengakiran tidak diberi perhatian.
Penguasaan
bahagian-bahagian penting bagi membolehkan guru mengetahui apa hendak
diceritakan dan disampaikan kepada murid. Selain itu juga guru perlu
menyediakan alat bantu mengajar yang sesuai dengan cerita yang disampaikan.
Contohnya menggunakan buku besar yang berwarna warni supaya murid akan berasa
seronok dan berminat untuk mendengar cerita guru. Di samping itu juga,
pemilihan tempat duduk dan suasana tenpat duduk merupakan aspek yang penting
dalam sesia bercerita. Guru boleh menyuruh murid duudk dalam bentuk ladang dan guru berada di
tengah-tengah. Jadi semua murid boleh memihat guru dan dapat mendengar dengan
jelas terhadap apa cerita yang hendak disampaikan oleh guru itu.
-semasa bercerita
Semasa
bercerita guru perlulah menggunakan set induksi yang menarik. contohnya guru
bermain teka teki dahulu kepada murid bagi menguji tahap pemikiran murid
terhadap cerita yang igin guru sampaikan. Contohnya guru berteka teki dengan
murid tentang haiwan yang paling cerdik. Jadi murdi dapat meneka tentang cerita
yang ingin dismapaikan oleh guru mestilah tentang haiwan sang kancil.
Seterusnya guru perlu menggunakan nada dan gaya yang sesuai dengan cerita agar
suasan dan peristiwa dapat dirasakan.
Sekiranya cerita yang ingin dismapaikan mengandungi pelnagai watak yang
memerlukan mereka berdialog. Maka guru bolh emnggunakan intonasi suara yang
berlaina. Contohnya watak harimau, guru boleh menggunakan suara yang garang dan
besar, manakala watak kancil guru boleh menggunakan suara yang biasa dan sesuai
dengan watak cerita ersebut. Semasa bercerita juga, guru boleh menerapkan
nilai-nilai murni dalam cerita yang hendak disampaikan. Contohnya semnagat
tolong menolong, semanagta kerjasama, baik hati dan sebagainya. Nilai-nilai itu
perlulah bersesuaian dengan cerita yang disampaikan. Contohnya dalam cerita
sang kancil sang buaya, sering dikaitkan dengan nilai murni seperti semanagt
tolong menolong dan juga tidak boleh sombong terhadap orang lain. Jadi selain
dapat mendengar cerita yang ingin dismapikan oleh guru, murid juga boleh
mendapat ilmu dari segi nilai-nilai murni
-selepas bercerita
Selepas
bercerita guru boleh menguji kefahaman murid sama ada secara lisan ataupun secara
bertulis. Jika secara lisan, guru boleh menyoal murid secara terus tentang
watak-watak yang terdapat dalam cerita dan guru juga boleh meminta murid
menyatakan pengajaran dari cerita tersebut. Selain itu jug, murid juga
digalakkan untuk menceritakan kembali cerita yang didengar supaya dapat melihat
sejauh mana kefahaman murid terhadap cerita yang disampaikan oleh guru
tersebut. Selain daripada itu, guru juga boleh memilih watak-watak tertentu
untuk dlakonkan kembali oleh murid-murid supaya murid akan lebih faham tentang
cerita tersebut dan juga murid akan berasa seronok kerana dapat membuat aski
kalonan di hadapan guru dan murid laian. Selepas itu, guru boleh megadakan
aktiviti perbincangan secara bersama-sama tentang tajuk yang diajar hari itu.
Dan guru boleh merumuskan tentang pengajaran yang telah diajar dan guru juga
bolhe membuat refleksi terhadap penagajran yang telah disampaikan pada hari
itu.
pengukuhan cerita
Bagi
mengukuhkan lagi cerita yang telah disampaikan guru boleh mencipta watak berdasarkan
pelbagai bahan yang sesuai. Contohnya boneka atapun topeng. Ini akan mearik
minat murid terhadap aktiviti yang dilakukan oleh guru itu. Selain itu juga
guru boleh meinta murid menulis kembali dalam bentuk karangan cerita yang
didengar supaya dapat menguji kefahaman murid terhadap cerita yang telah
dismapaikan. Selain itu juga guru juga boleh meminta murid membuat persembahan
secara berkumpulan dalam aktviti kokurikulum dan juga mengadakan pertandingan
bercerita mengikut kelas. Aktiviti sebegini akan menarik lagi minat murid
terhadap aktivti bercerita dan seterusnya dapat menambahkan ilmu penetahuan
murid.
No comments:
Post a Comment