· Guru boleh pilih peranan
berdasarkan watak daripada orang persekitaran kanak-kanak, cerita rakyat,
cerita yang pernah dibaca di dalam kelas, drama atau filem yang pernah ditonton
serta berdasarkan gambar
· Dalam aktiviti ini, kanak-kanak
hendaklah berpura-pura menjadi seseorang yang lain dan berlainan dengan
dirinya.
· Diberikan peranan tertentu dan
meminta kanak-kanak memikirkan cara (dia) untuk beraksi dan memberikan respons
terhadap sesuatu situasi.
· Untuk menghayati watak yang
diberikan, kanak-kanak perlu dilatih untuk melakukan justifikasi terhadap watak
dengan mengemukakan beberapa soalan seperti :
- nama penuh watak
- umur
- latar belakang keluarga
- pekerjaan
- sikap dan tingkah laku
- hobi atau minat
- keadaan kesihatan dan
- pelbagai kemungkinan tentang peribadi watak yang dilakonkan
- nama penuh watak
- umur
- latar belakang keluarga
- pekerjaan
- sikap dan tingkah laku
- hobi atau minat
- keadaan kesihatan dan
- pelbagai kemungkinan tentang peribadi watak yang dilakonkan
· Untuk itu juga mereka digalakkan
untuk;
- menulis diskripsi watak
- melukis potret
- membuat kad pengenalan, buku bank, tanda nama, dan seumpamanya
- membuat kostum dan memilih props yang sesuai untuk kegunaan watak.
- menulis diskripsi watak
- melukis potret
- membuat kad pengenalan, buku bank, tanda nama, dan seumpamanya
- membuat kostum dan memilih props yang sesuai untuk kegunaan watak.
No comments:
Post a Comment