· Gunakan
nada suara dan mimik muka yang sesuai supaya menarik perhatian.
· Elakkan
cerita yang terlampau susah utk difahami dan banyak mengandungi pentafsiran yg
belum mampu digarap oleh kanak-kanak.
· Gunakan
bahasa yg mudah dan berulang-ulang. Hal ini dapat memperkukuh daya ingatan dan
perkara yg didengari difahami dgn jelas.
· Ekspresi
muka perlulah sesuai dengan emosi yg digambarkan dalam cerita seperti terkejut,
marah, dan gembira.
· Hubungan
mata antara pencerita dengan pendengar juga perlu diwujudkan bagi mengekalkan
perhatian kanak-kanak serta kawalan kelas.
· Kemahiran
dalam menggerakkan anggota badan tertentu dapat menjelaskan isi cerita.
· Guru
perlu peka terhadap reaksi kanak-kanak. Halangan atau gangguan terhadap tumpuan
kanak-kanak hendaklah diatasi agar tidak berpanjangan.
`
No comments:
Post a Comment