- Cerita disampaikan tanpa
menggunakan boneka, namun boleh menggunakan alat bantu mengajar yang lain untuk
membantu murid memahami cerita tersebut.
- Pencerita akan menggunakan ekspresi
wajah, mimik muka, lenggok badan dan intonasi suara yang pelbagai untuk menarik
perhatian, cerita mudah difahami dan menyentuh perasaan.
- Elakkan cerita yang terlampau susah
untuk difahami bahasa yang digunakan mudah dan berulang-ulang.
- Ekspresi muka perlulah sesuai
dengan emosi yang digambarkan dalam cerita seperti terkejut, marah dan gembira.
- Hubungan mata antara pencerita
dengan pendengar juga perlu diwujudkan bagi mengekalkan perhatian kanak-kanak
serta kawalan kelas.
- Kemahiran dalam menggerakkan
anggota badan tertentu dapat menjelaskan isi cerita.
- Pencerita atau guru perlu peka
terhadap reaksi kanak-kanak.
- Halangan atau gangguan terhadap tumpuan
kanak-kanak hendaklah diatasi agar tidak berpanjangan dengan cara melibatkan
kanak-kanak dalam penceritaan.
No comments:
Post a Comment