·
Merangkumi
semua pengalaman pembelajaran yang diperolehi oleh pelajar di mana mereka
belajar.
·
Boleh menjadi objektif pembelajaran tetapi
basilan pembelajarannya adalah bersifat relatif dan agak sukar diukur secara
kuantitatif.
·
Merangkumi
nilai-nilai yang dibentuk bersama oleh pelaksana kurikulum itu sendiri (pelajar
- guru/pengajar). Dipelajari oleh pelajar tetapi secara tidak langsung misalnya
daya intelek guru/pengajar; tingkahlaku dan akhlak guru/pengajar.
·
Kewujudannya
adalah berbeza-beza bergantung kepada lokasi, persekitaran dan latar belakang
pelaksana kurikulum (pelajar-guru/pengajar).
·
Walaupun
kadangkala kurikulum tersirat terdapat sama ada pada matlamat atau objektif
satu-satu kurikulum itu tetapi Tanya tidak tertulis dalam kandunvn kurikulum
berkenaan mahu pun dalam penilaian.
·
Jenis
atau pengkategoriannya adalah berbeza-beza mengikut jenis institusi, tahap
pembelajaran dan juga matlamat kurikulum itu sendiri.
No comments:
Post a Comment