Sunday, June 16, 2013

Aspek-aspek yang perlu diberi perhatian oleh guru dalam pementasan teater atau drama

-alur cerita
Sbagai guru kita perlulah harus benar2 faham jln cerita dari satu adegan ke adegan berikutnya shingga dpt memberikan pengarahan yg benar kpd murid. Sekiranya guru itu benar-benar memahami tentang alu cerita iaitu dari peringkat permulaan sehinggalah akhirnya, jadi pementasan teater atau drama dapat berjalan dengan lancar. Contohnya semasa permulaan cerita, guru tersebut boleh mengarahkan murid untuk melakukan aksi ataupun babak-babak yang memerlukan mereka berlakon. Jadi ini memudahkan murid untuk memahami dan mengahayati teater atau drama yang dilakukan

-waktu
Waktu merupakan salah satu aspek yang penting dalam pementasan teater ataupun drama. Bagi menghasilkan pementasan ataupun persembahan yang baik, waktu itu Harus diatur dgn baik utk setiap adegan agar tidak menyerap waktu terlalu banyak.  Contohnya guru berperanan dalam mengatur dan membahagikan masa dengan sebaiknya terhadap setiap babak yang dilakonkan. Pengurusan waktu sangat penting bagi membolehkan persembahan itu tamat pada waktu yang telah ditetapkan dan pengunaan waktu yang berlebihan akan mengakibatkan penonton  mudah berasa bosan dan jemu.

-penokohan
Pilih murid2 yg memiliki kemampuan menghafal dan melakon serta keberanian untuk menjadi watak utama yang harus mengucapkan dialog namun guru juga jgn abaikan murid yang pasif atau pemalu kerana mereka juga dpt diberi peranan dalm drama sebgai watak pembantu atau pelakon yang tidak perlu mengujarkan kata bual. Sebagai contohnya sebelum melakukan pementasan teater, guru harus menjalankan uji bakat untuk melihat kemapuan bakat murid. Jadi ini memudahkan guru untuk memilih watak utama dan watak sampingan dalam lakonan tersebut

seting pentas
Guru ataupun pihak yang terlibat dalam pementasan tater perlu memastikan pengaturan panggung ini dpt disesuaikan dgn besarnya panggung dan untuk pentas yang besar dan luas. Sekiranya guru ingin melaksanakan pementasan yang memerlukan penonton yang ramai, maka tempat tersebut perlulah luas dan besar untuk menampung jumlah para penonton. Selain itu juga jika, lakonan yang hendak dibuat memerlukan para pelakon yang ramai, maka pentas tersebut pelulah luas dan selesa untuk para murid berlakon dan prop dapat diletakkan di tempat yang sesuai

-musik pengiring
Iringan muzik dapat digunakan untuk mendokong suasana dalam setiap adegan dan setiap babak bagi tujuan ini, persiapan music iringan yang sesuai dengan suasana setiap babak. Senagai contohnya sekiranya teater yang hendak dipentaskan mengadungi unsur-unsur sedih, maka musik iringan perlulah bunyi yang sayu yang dapat meresap ke dalam jiwa penonton untuk membolehkan penonton merasai kesedihan yang dilakonkan oleh penonton tersebut.

-kostum pelakon
Guru boleh menyediakan kostum pelakon yang sesuai  dengan watak  dan cerita yang dibawa oleh murid. Sebagai contohnya sekiranya murid tersebut melakonkan awatak orang miskin, kostum yang sesui dipakai adalah baju yang compang camping dan lusuh, berlainan pula  dengan watak orang kaya ataupun golongan elit, pemilihan kostum mestilah dari baju yang elegen dan perhiasan yang mewah contohnya barang kemas dan sebagainya. Pemilihan kostum ini akan menaikkan semangat murid untuk erlakon dan para penonton juga akan berasa teruja untuk melihat aksi yang dilakonkan oleh penontn

-pencahayaan

Dpt digunakan untuk mendukung suasana dan guru boleh menggunakan lampu sportlinght aneka warna dan jika tiada, boleh disesuaikan dgn mana2 lampu. Sebagai contohnya sekiranya adengan yang dilakonkan itu berkisar pda waktu malam, maka pencayaan lampu perulh suram ataupun gelap sedikit daripada waktu bias. Pemilihan pencayaan dapat menajdikan penonton berasa teruja terhadap aksi yang dipentaskan dan ini juga dapat meneglakkan daripada penonton berasa bosan dan jemu sekiranya mengguankan pencahayaan yang sama sahaja.

-latihan
Guru perlu melatih murid dengan sbanyak mana mungkin agar murid semakin mahir melakukannya. Murid perlu memberikan  perhatian dalam penghafalan skrip mengikut urutan babak. Guru perlu memberikan latihan terhadap suara murid khususnya intonasi, eksperi wajah dan sikap lakonan yang agak sukar. Sekiranya latihan secukupnya telah dilaksanaan, maka murid akan berasa lebih bersedia apabila membuat persembahan. Selain itu juga latihan ini juga bertujuan untuk melihat kemapuan murid dan juga untuk membuat penambah baikkan terhadap lakonan murid







No comments:

Post a Comment