Tuesday, October 23, 2012

PENDEKATAN DAN STRATEGI PENGAJARAN INDUKTIF


  • Mengumpul dan mentafsir maklumat-maklumat kemudian membuat generalisasi/kesimpulan
  • Bermula dengan memberi beberapa contoh yang khusus
  • Contoh-contoh mempunyai prinsip yang sama
  • Murid dibimbing memikir, mengkaji, mengenalpasti & mentafsir maklumat untuk membuat generalisasi/kesimpulan
  • Matematik, bahasa dan sains banyak menggunakan pengajaran induktif
  • Kaedah inkuiri-penemuan diamalkan apabila mengajar sains
    • Contoh kusus ikan emas, udang, sotong, berudu
    • Memerhati & mengkaji – bernafas melalui insang
    • Mentafsir dan membuat generalisasi – Haiwan hidup dalam air mempunyai insang untuk bernafas.
  • Prinsip Penggunaan Strategi Pengajaran Induktif
    • Sediakan contoh-contoh yang sesuai
    • Soalan-soalan disediakan untuk membimbing membuat kesimpulan
    • Guru tidak menghuraikan isi pelajaran, murid dibimbing untuk mencari kesimpulan
    • Jenis contoh khusus dipelbagaikan tetapi mengandungi ciri yang sama
    • Contoh-contoh khusus yang dipilih haruslah sesuai & mencukupi.
    • Murid-murid digalakkan memberi contoh yang sama
    • Guru tidak harus memberi contoh sekaligus
    • Sediakan alat bantu mangajar
    • Penggunaan deria-deria murid dalam aktiviti – lihat, dengar, hidu & sentuh.
    • Pengajaran mengikut urutan yang tepat – contoh-contoh spesifik membawa kepada kesimpulan umum.

No comments:

Post a Comment